Extra schakeldraden aanleggen

Menno86

  • #1
Hoi allemaal,

In onze net opgeleverde nieuwbouwwoning hebben wij in de woonkamer 1 wandschakelaar (aan/uit) die 3 plafondpunten bediend.

Graag zouden wij dit aanpassen naar 3 wandschakelaars die de 3 punten zelfstandig bedienen. Als leek kom ik echter niet uit de draden, wie o wie weet raad? Ik weet dat er twee schakeldraden bij moeten, maar waar precies...

In de wandschakelaar is 1 grijze schakeldraad aanwezig (en natuurlijke een bruine fase).


Foto (zie schakelaar rechts (op foto boven), de linker (op foto onder) is voor de keuken)

Er gaat dus 1 grijze schakeldraad naar plfafondpunt nr 1. Plafondpunt 1 ziet er als volgt uit:

Ik zie:
2 lasklemmen met totaal 4 zwarte en 1 grijze schakeldraden.

=>1 grijze schakeldraad vanaf de wandschakelaar.
=>1 schakeldraad bedient dit plafondpunt nr. 1.
=>3 schakeldraden verwijden in het plafond.

Plafondpunt 2 ziet er als volgt uit:

Hierin zie ik:
1 lasklem met 3 schakeldraden
=> 1 voorziet dit punt van stroom.
=> 2 verdwijnen in het plafond.

Plafondpunt 3 heb ik nog geen foto, maar kan ik maken (ziet het verst weg vanaf de wandschakelaar).

Als ik twee draden bijtrek vanaf de wandschakelaar naar plafondpunt 1, is dat voldoende? De logica kan ik even niet doorzien van de aanleg.
 

Alex1200

  • #2
Menno,

Ik zie op de foto een 3 voudige afdekplaat liggen met 3 schakelaars ; klopt dat?

Ik zie al 2 schakeldraden ; grijs & zwart en 1 fase draad.

jij wil 1 schakeldraad opsplitsen in 3 stuks.

Als bovenstaande draden in 1 pvc buis zouten moeten komen betekend dit

1* 2,5 mm2 bruin
4* schakeldraad 1,5mm2

Totaal 5

Dit mag niet in deze combinatie volgens de norm.
Max 4 stuks icm 2,5mm2.

Wil je kijken of idd grijs en zwart al in 1 buis zitten?
 

Menno86

  • #3
Dank voor je reactie! Even voor het overzicht met vet in jouw onderstaande bericht mijn reactie.
Alex1200 schreef:
Menno,

Ik zie op de foto een 3 voudige afdekplaat liggen met 3 schakelaars ; klopt dat? Dat klopt. 2 voor de keuken, en 1 voor het plafond. Het plafond wil ik omzetten naar 3 aparte schakelaars, dus totaal 5.

Ik zie al 2 schakeldraden ; grijs & zwart en 1 fase draad.

jij wil 1 schakeldraad opsplitsen in 3 stuks. Klopt

Als bovenstaande draden in 1 pvc buis zouten moeten komen betekend dit

1* 2,5 mm2 bruin
4* schakeldraad 1,5mm2

Totaal 5

Dit mag niet in deze combinatie volgens de norm.
Max 4 stuks icm 2,5mm2.

Wil je kijken of idd grijs en zwart al in 1 buis zitten? Ja, vanuit de wandschakelaar zitten er nu 1 grijze, 1 bruine en 1 zwarte omhoog richting het plafond. De zwarte vertakt na 1,5 meter bij het plafond een andere afslag op. Is dit een reëel gevaar?
Als mijn constructie niet zou mogen, dan is het alternief 1 extra schakelaar. Dan krijg je dus 1 schakelaar voor plafondpunt 1. En 1 schakelaar voor punt 2 en 3. Is dat wel realiseerbaar?
 

Menno86

  • #4
NB.

Online kom ik tegen:
Voor buis volgens NEN 3174 maximaal:
vinyldraad 3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²;
vinyldraad 2 x 2,5 mm² + 3 x 1,5 mm²;


Zou dan 4 x 1,5 en 1 x 2,5 ook mogen? Of is dat te riskant? Zo ja, dan ga ik voor de alternatieve optie (1 extra schakelaar)
 

Menno86

  • #6
Probleem is dat ik geen schema heb van de installatie en de elektricien zegt niet dergelijke tekeningen te hebben...
 

Alex1200

  • #7
Kan gewoon een tekening zijn met gekleurde lijntje; in deze sectie zijn genoeg voorbeelden te vinden.

Is ook een mooie leercurve voor je :)

Zoek ook eens op serieschakelaar want die zal je moeten toepassen als je de bestaande inbouwdozen gaat gebruiken..

Alternatief voor dit alles is om Domotica te gaan gebruiken,
 

Menno86

  • #8
Inmiddels een hele avond bezig geweest en dit was de oplossing:)

Ik heb 2 draden bijgetrokken vanaf plafondpunt 1 naar de wandschakelaar.
Ik heb 1 draad bijgetrokken vanaf plafondpunt 2 naar plafondpunt 1.
De schakeldraden verbonden zodat ze (na een aantal verschillende pogingen) ieder naar 1 plafond punt leiden.
Overigens waren de twee samengevoegde aansluitingen in plafonddoos 1 niet meer dan een doorlus naar het plafondpunt in de keuken, wat ik niet had verwacht, maar waar ik met wat trekken achterkwam.
 

Alex1200

  • #9
Mooi dat het gelukt is!!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu