Extra groepen plaatsen - 2 extra groepen nodig

Goose

  • #1
Momenteel heb ik een groepenkast met 5 groepen waarvan 4 met aardlek. Ik ga mijn keuken verbouwen en heb nu 2 extra groepen nodig voor mijn oven en vaatwasser.

Er zijn bij de bouwmarkt wel zekeringenkastjes te koop met 2 groepen, maar mijn vraag is of die twee extra groepen met of zonder aardlek moeten.

Ik heb een foto van mijn huidige groepenkast bijgevoegd dus ik hoop op wat adviezen.
 

Ronald42

  • #2
Laat ik beginnen met te vertellen dat je bij meer dan 6 groepen verplicht bent een Hoofdschakelaar te plaatsen. Of een 2de aardlek en ideaal is beiden.

Aangezien de ruimte zeer beperkt is zou ik een geheel nieuwe kast plaatsen met 2 aardleks en 7 automaten. Indien de ruimte het nog toe laat ook een hoofdschakelaar. Het is even een uitgaaf, maar hier gaan zitten prutsen zou ik niet zo snel doen.
 

Goose

  • #3
Die hoofdschakelaar moet je zeker door een bedrijf laten plaatsen omdat dan de hoofdzekering er uit moet en die zit geborgd?
 

Ronald42

  • #4
Inderdaad, maar zodra die er zit kun je met 1 handeling het zaakje spanningsloos maken.
 

Goose

  • #5
Dit vind ik eigenlijk een beetje zonde van het geld.

Is het toegestaan om van de aansluiting onder de huidige aardlek een aftakking te maken naar het aparte zekeringenkastje, wat ik er naast wil plaatsen en wat is dan de dikte van de draad die ik nodig heb?

Want 2,5 mm2 is volgens mij te dun hiervoor.
 

Ronald42

  • #6
Zoals zo vaak weer blijkt het elektra de sluitpost van de begroting. Duizenden euro's voor een keuken, maar elketra aanpassen, dat is te duur.

Niets persoonlijks hoor, maar helaas lopen wij hier bijna dagelijks tegen aan. Jammer. Maar goed, zo is iedereen (als het goed is) met zijn vak bezig.

Maar goed je vraag volgens mij (90% zeker) mag dat MAAR het blijft dat bij meer dan 6 groepen een hoofdschakelaar MOET.

Dat betekent dat je kast eruit moet de hoofdschakelaar moet daar dan onder en als die er dan uit is waarom geen nieuwe (snik)? Die mooie krulletjes boven de groepschakelaars mogen trouwens ook niet meer. (spoelvorming kan warm worden en brand veroorzaken)

Bedrading moet min. 4mm2 (bruin) 6mm2 (blauw) maar ik gebruik altijd 6mm2.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Zonde van het geld?

Zonde van je leven en het het huis - als het door verkeerde installatie in vlammen op gaat...

Knoei niet met elektra, laat het fatsoenlijk aanleggen!
 

Gerrit

  • #8
Eeven een aanvulling op Ronald: Als ik er van uit ga dat de bestaande aardlek er niet voor niets zit, mag je zeker niet zo maar een aftakking onder de aardlekschakelaar maken voor een paar extra groepen. Als je hier een extra aardlek bijplaatst (2- of 4-polig, dat kun je op de foto niet zien) hoef je ook geen hoofdschakelaar te plaatsen (max. 2 schakelhandelingen)

Maar helemaal eens met Ronald en Kees: Als ik de vraagstelling zie en de reakties op onze adviezen zou ik deze meneer Goose dringend willen adviseren zelf niets aan zijn kast te doen maar een installateur te raadplegen. Ik ben bang dat hij een beetje gaat klungelen en er een gevaarlijke situatie ontstaat.
 

Goose

  • #9
:oops:
Mijn vraag stelling klonk mischien een beetje dom, maar zo is het uiteraard niet bedoeld. en electriciteit is mij ook niet onbekend, MTS-E, maar dat is al even geleden en in die tussentijd zijn er heel wat nieuwe regels bijgekomen.

Het is dus ook niet zo dat ik maar wat pruts, en daarom was mijn vraagstelling ook bedoeld om hier wat vanaf te weten. Ik heb nu ook wel ingezien dat ik geen extra groepen ga bijleggen bij de oude installatie, maar heb inmiddels een nieuwe kast van HOLEC aangeschaft met 7 groepen, twee aardleks en een hoofdschakelaar.

Alleen het aanleggen doe ik dus wel zelf (nadat ik de hoofdzekering er uit heb laten halen door mijn leverancier).
Ik wil jullie nog wel bedanken voor de technische adviezen daar heb ik in ieder geval wat aan gehad.
 

Ronald42

  • #10
Wijs besluit. Wees voorzichtig en ik ben blij dat wij je het :idea: hebben laten zien. :D SUCCES.
 

Gerrit

  • #11
Graag gedaan en sukses
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu