Expansievat kapot?

Nils.vdg

  • #1
Ik heb vorige week ivm lekkage en het vervangen van een kraan tot 2 keer toe mijn CV installatie moeten legen, vullen en ontluchten. Sindsdien heb ik wat problemen.

Mijn combiketel is een Nefit ecomline economy HR 23 / 28 V.

Volgens de gebruiksaanwijzing laat ik het system afkoelen tot 40°C en vul vervolgens het systeem tot 2 bar. Als deze nu opwarmt tot 78°C wordt de druk in mijn CV bijna 2,8 bar. Dit lijkt mij veels te hoog (maar ik ben geen expert).

Als ik de tik truuc toepas op de ketel maakt de onderkant wel degerlijk ander geluid als de bovenkant, maar het is niet zo dat de bovenkant heel erg hol klinkt.

Als het expansievat echt niet meer zou werken dan zou de druk toch bij 80°C 2 keer zo hoog moeten zijn als bij 40°C? Dus 4 bar ipv 2 bar? Of werkt dit niet zo? Ik twijfel nou of mijn expansievat kapot is of niet.
 

Grashopper

  • #2
Er is niet een lineair verband tussen temperatuur en druk. Sterker nog, de druk zal nog sneller oplopen. Wat wel mogelijk is is dat je overstortventiel al staat te druppen wat de maximale druk beperkt. Als je een drukverhoging hebt van bijna 1 bar (terwijl je dit anders nooit had) dan moet het expansievat wel de boosdoener zijn. Heb je verder niks gewijzigd aan de installatie?
 

Nils.vdg

  • #3
Verder is er niks aan de installatie gewijzigd, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hiervoor ook nog nooit de druk in de gaten heb gehouden. Ik weet dus niet wat de druk deed voordat ik zelf aan het systeem bezig ben geweest. Maar het is toch zo dat de druk gewoon tussen de 40° en 80° normaal gezien constant behoort te blijven door de werking van het expansievat?

En hoe controleer ik of het overstortventiel lekt? Als de verwarming weer af slaat, loopt de druk namelijk gewoon terug naar 2 bar, en staat deze niet ineens lager.
 

Xr8

  • #4
Wat u aangeeft duid 100% op een defect vat. Als u twijfelt vervang dan het vat en het overstort ventiel, laatste is geen duur onderdeel en dan weet je zeker dat het goed is. Als een overstort eenmaal heeft geloost dan sluit deze vaak niet meer af.

Klus is prima zelf te doen, installatie drukloos maken, vat eraf draaien. Let op kan 20 kg wegen! Overstort eruit draaien, beide vernieuwen. Installatie vullen tot 2 bar en stoken maar weer.

Bij aftappen niet aan de ontluchters van radiatoren komen, op deze manier blijft er veel water in de installatie en zult u naderhand weinig last van lucht hebben.

Succes.
 

Nils.vdg

  • #5
OK, bedankt voor de info. Ik zal morgen meteen even naar de bouwmarkt gaan om een nieuwe te halen. Ik zal de afloop ook nog wel even posten.
 

Nils.vdg

  • #6
Expansievat en overdruk ventiel is vervangen, problemen zijn inderdaad verholpen :D

Oude expansie vat zat trouwens niet vol met water, ik denk dus dat de membramen dan gewoon kapot zijn geweest ofzo.
 

Xr8

  • #7
Mooi zo, je kunt het vaak wel zien aan het membraam. Dit hoort boven in het vat te zitten en hoort met behoorlijke kracht ingedrukt te worden voordat het beweegt.

Als het niet bovenin zit of het membraam heeft geen of weinig weerstand dan is het vat kapot. In ieder geval mooi dat de boel weer goed werkt.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu