Erge schimmel op muur

Enliez

  • #1
Drie weken terug hebben we een lekkage gehad in ons huis.

Dit is inmiddels verholpen doordat de loodgieter een leiding bij de meterkast heeft omgelegd, maar constateerde wel bij het boren dat de gipsblokken waar de muur van gemaakt was, helemaal volgezogen waren met water en bijna een soort pap waren geworden. Maar dit zou vanzelf uitdrogen.

Echter, al voor de reparatie kwam er een witte pluis van de muur. Dit is mijn eerste vraag. Is dit schimmel of kalkkristal? En wat is precies het verschil?

Sinds een week groeien er nu ook een soort donkergroene/zwarte stipjes op de muur, en zowel deze schimmel als de witte pluis breidt zich steeds verder uit over de muur. Nu zag ik zelfs tot mijn verbazing een rode schimmel zitten.

Mijn vraag is: hoe moet ik dit behandelen? Kan ik het al behandelen met een schimmelspray of moet ik het eerst nog laten uitdrogen, met als risico dat de schimmel steeds erger wordt en verder verspreidt? Dit vind ik een eng idee, gezien ik een longpatiënt ben en dus extra gevoelig ben voor dit soort dingen.

Daarnaast, gaat die rode schimmel überhaupt wel weg met een badkamerschimmel spray?

EDIT: Net geprobeerd met Bison anti schimmel spray en het zit er nog steeds. Kan iemand mij hierin gidsen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Al contact gehad met de verzekering ?
Waterschade en de gevolgen daarvan worden gedekt door de verzekering.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Schimmelspray is over het algemeen een chloor product.
de schimmel gaat er dood van en wordt soms wit.
maar gaat niet vanzelf weg
je moet gewoon schrobben om het weg te halen.

Die rode schimmel moet je volgens mij me uitkijken ik heb wel eens gehoord dat die ongezond kan zijn


Echt verzadigd gips kan je beter slopen en door nieuw vervangen
De structuur van gips wordt door water opgelost
dit blijft zo ook als het vrije vocht weer verdampt is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu