Eettafel kleiner maken

Debbie79

  • #1
Ik heb een eetafel van 210, maar voor het mooie is hij te groot. Weet iemand of er een mogelijkheid is om de tafel kleiner te maken?
 

Henkvis

  • #2
Zagen? :lol:
 

Debbie79

  • #3
Is ook een optie
 

Henkvis

  • #4
Misschien wat meer uitleg over de tafel
Materiaal etc.. bevestiging poten nog mooier is een foto....
Pas dan kunnen we je helpen.

Moet je toch zagen, ga dan even naar de bouwmarkt, daar kunnen ze mooi recht zagen met een mooie zaagsnede.

Succes
 

Debbie79

  • #5
Hier wat meer informatie. Als het niet voldoende is hoor ik het graag!
De tafel is van noten fineer. De afmetingen zijn 210x100 cm. De hoogte is 75 cm. Aan de kopse kanten zit een aluminium strip. Deze zit in het hout. Aan de onderkant van het tafelblad zitten twee zilverkleurige latten vast met schroeven.
 

Ocmer

  • #6
Zagen is dus geen optie ;) je kan hem wel int midden zagen en dan er een stuk tussenuit zagen en dan aan elkaar lijmen en aan de onderkant vast zetten met bij behorend plaatje dat ie goed aan elkaar vastzit.

nadeel is enkel dat je altijd een naad blijft houden je zou er een tafelkleed of iets dergelijks over heen kunnen leggen,,,
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Het is vanaf deze foto helemaal niet te zeggen of zagen wel of niet een optie is.

De grote vraag is: hoe zitten die poten (plus zijrand) aan het tafelblad vast?
Heel vaak zitten de poten namelijk aan het blad geschroefd met een of andere dwarslat.
Dat noem je hier zelf ook al, wat gebeurt er als je die schroeven losdraait?

Maak eens wat foto's van de onderkant van de tafel en in elk geval een van de bovenkant.

Misschien is het mogelijk het blad zó af te zagen/frezen dat hij dezelfde aansluiting aan de poot + rand houdt.

Zit de boel geheel gelijmd, dan is er weinig kans natuurlijk.
 

Debbie79

  • #8
Als de foto's niet duidelijk zijn hoor ik het graag.



 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #9
Hoe groot moet de tafel worden ?
 

Debbie79

  • #10
160 zou mooi zijn. Kunnen er nog gewoon 4 stoelen onder.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
Als er zoveel af mag dan kan de tafel zonder meer op maat worden gemaakt.
om e.a weer mooi en strak te krijgen heb je echter wel het juiste gereedschap nodig en wat ervaring met hardhout.
(is de tafel masief of gefineerd ?)

Als je dat niet hebt zou ik er een paar 100 euro aan uitgeven en het door een meubel maker laten doen.
 

Debbie79

  • #12
De tafel is gefineerd. Misschien is het dan een optie om de tafel te verkopen en een kleinere tafel te kopen??
Heb zelf namelijk totaal geen ervaring.
 

Pieter Jan

  • #13
Lijkt me beter!

Want netjes zonder rafels (en recht!) zagen van een gefineerde plaat is niet iets wat je maar even doet, zeker niet als je daarmee geen enkele ervaring hebt (en de juiste gereedschappen).
Het resultaat zou dan waarschijnlijk zodanig worden, dat je er spijt van krijgt eraan begonnen te zijn.

Laten doen is een mogelijkheid, maar dat hangt af wat die tafel gekost heeft, en wat je voor een nieuwe tafel gaat uitgeven.
 

Sonnie1983

  • #14
Even over de naad dwars over de tafel heen. Dat hebben wij ook maar dat komt omdat er onder die naat nog een plankje hout zit wat er nog tussen kan zeg maar, zodat je een grotere tafel hebt.
Ik vind die naad totaal niet storend en heb er nooit een tafelkleed ofzo op liggen.

gr
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu