Dubbele schakelaar, geen spanning

220vOpjedonder

  • #1
De afbeeldingen volgen.

Situatie is 1 dubbele schakelaar in de muur. 1 schakelaar werkt (licht in bijkeuken) de ander zit vermoedelijk aangesloten naar buiten. Kan logischerwijs niet anders. De drie draden steken buiten uit de muur sinds ik het huis kocht. De zwarte draad die uit de muur komt werkt niet of staat geen spanning op. Lamp aangesloten en gemeten met spanningszoeker. Er is wel spanning in de dubbele schakelaar. Als ik buiten aan de zwarte draad trek hoor ik de deze binnen op mijn gipsplafond bewegen. Het lijkt alsof de aansluiting buiten naar de bijkeuken loopt. Vervolgens naar de schakelaar in de bijkeuken. Ik weet even niet meer wat ik moet doen. Zijn er tips waar ik nog niet aan gedacht heb?

Ik wil de buitenlamp namelijk gebruiken. Tis nu zo donker als ik thuis kom :p
 

Peter_H

  • #2
Welke afbeeldingen volgen? Misschien even opnieuw proberen te plaatsen

Het verhaal vind ik verder nogal moeilijk te volgen. Misschien even een schets maken en aangeven wat je precies gemeten hebt.

"Er is spanning in de dubbele schakelaar." Waar precies, deze heeft minstens 3 aansluitpunten. En als een spanningzoeker oplicht wil niet zeggen dat er spanning opstaat. Als je echt wil weten of ergens spanning op staat, gebruik dan een multimeter of nog beter een duspol.

Misschien een groepsschakelaar die naar beneden staat?
Een los contact in een centraaldoos? Kan vanalles zijn, een paar foto's zouden helpen.
 

220vOpjedonder

  • #3
Sorry dat ik niet gereageerd heb. Inmiddels heb ik een elektricien gebeld om de boel op te lossen. Bedankt voor de inspanning dit topic mag gesloten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu