Dubbele groep voor 2 toepassingen mogelijk ?

DoeHetZelf

  • #1
Voor de inbouw van een Whirlpool heb ik een loze leiding kunnen verlengen tot in de badkamer. Daar kan ik dan een unieke groep in de meterkast aan toewijzen. Echter als ik ook een stoomcabine wil plaatsen, dan moet die ook een eigen groep hebben. In de meterkast is nog plek, maar een 2e loze leiding is er niet. Ik zie ook geen route door het huis die dat eenvoudig mogelijk gaat maken.

Is het een optie om een dubbele groep op de rail te monteren en dus 2x fase, 2x nul en 1x aarde door de buis te trekken en die groepen daarna in de badkamer te scheiden en verdelen over de beide gebruikers ?

Of is dat niet toegestaan of om een of andere reden onveilig ?

Ik hoor graag een advies
Thomas
 

Lichtpunt

  • #2
Absoluut niet toegestaan, twee groepen door één buis.
 

DoeHetZelf

  • #3
Ik bedoel zo'n dubbele unit op dezelfde fase. Volgens mij mag je daar wel mee koken en dan gaan die ook beide door een buis. Toch .. ?
(Ik meen gelezen te hebben op dit forum dat dat als één groep wordt beschouwd)
 

Lichtpunt

  • #4
In uw geval blijven het twee groepen, dus niet toegestaan.
 

Kaajee

  • #5
Even meedenkend met TS. Als je er een vijfaderige kabel doorheen trekt, dus inderdaad een zgn. keuken- of ovengroep. Dus 2x bruin, 2x blauw, 1x geelgroen.
Deze laat uitkomen in een perilex wandcontactdoos. Dan moet je aan deze andere kant zorgen dat het "1 apparaat" wordt (dus de Whirlpool en stoomcabine als 1 eenheid zien/maken), dan zou het toch best kunnen? Er zit maar 1 WCD; nl. de perilex en de groep is gecombineerd afgezekerd; met als nadeel dat wanneer het ene apparaat uitvalt (bijv. de Whirlpool) ook de stoomcabine niet meer werk, no big deal lijkt me.
 

Appeltje

  • #6
Het blijft altijd één groep alleen die mag je officieel niet meer splitsen wat de TS eigenlijk wel van plan is/was. Op zich begrijp ik de oplossing van Kajee wel en als je er één stekker aan zet dan is idd de vraag of je het niet als één apparaat zou kunnen zien. Er is wel wat fantasie voor nodig.

Overigens moet de buisdiameter wel 3/4 zijn om 5 draden te kunnen herbergen en daar heb ik een beetje mn bedenkingen over bij een standaard loze leiding...

Gr. Richard.
 

Lichtpunt

  • #7
Het lijkt mij dus dat het twee apparaten zijn die gescheiden staan opgesteld, dit betekent dat er dan twee aansluitsnoeren samengevoegd gaan worden op een of andere manier, in een stekker.
Ik begrijp ook echt alles, maar het mag niet?
 

DoeHetZelf

  • #8
Inderdaad, zoiets had ik in gedachten. Beide afnemers samen op de perilex. Maar de buis is te dun. Ik ga maar een opbouw leiding door de gang langs de trap leggen voor die extra groep. 'T is nie fraai, maar zonder stroom geen stoom :-)

Bedankt voor het meedenken.
 

Appeltje

  • #9
Voor wat (comfort) hoort wat :).
 

Xr8

  • #10
Werkt de stoomcabine op 220V of 380V. Heb ze ook meegemaakt op 380V. Wellicht handig om te weten bij aanleg van een voeding.

Succes.
 

DoeHetZelf

  • #11
Ik ga voor een 230V cabine voor max 1 normale groep.
helaas heb ik er nog geen gevonden met voldoende stahoogte voor iemand van mijn lengte :-(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu