Dubbel glas in bestaand kozijn

Mog

  • #1
Is het mogelijk om dubbel glas te plaatsen in dit bestaande kozijn met enkel glas?
Er is ongeveer 2 cm dikte vanaf het bestaande glas tot de rand van het kozijn.

Alvast dank voor de reactie(s).



 

Fiesiekus

  • #2
Ik neem aan dat de glaslatten aan de buitenkant zitten: dan gaat het om de sponningdiepte van het raam aan de buitenzijde. Dan kan er gewerkt worden met latten die op het raam worden geschroefd.

De glashandel kan het voor u bekijken als u daar met die maten naar toe gaat.

Let op de scharnieren; er komen flinke krachten op te werken als er isolatieglas in een raam komt te zitten; misschien de bestaande vervangen en/of 1 bijplaatsen.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #3
Sommige ramen zijn niet gemaakt voor dubbelglas,vraag het aan u glashandel.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het dubbel glas kan er in met latten en dieper frezen van de bestaande sponningen.

Maar als je het echt mooi wilt hebben moet je minmaal nieuwe raampjes (laten) plaatsen.
 

Fiesiekus

  • #5
Begrijp wel dat Mog deze ramen wil houden; zitten mooie profielen en beslag aan.
 

H@ns

  • #6
Het kan goed, alleen zou ik een offerte laten maken 'en nieuw glas en nieuwe raampjes. zal alles bijelkaar niet veel uiteenlopen denk ik.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Fiesiekus schreef:
Begrijp wel dat Mog deze ramen wil houden; zitten mooie profielen en beslag aan.
Helderziende ?
 

Michiel_H

  • #8
Het zou natuurlijk altijd kunnen met opdeklatten, dat is aan de buitenzijde natuurlijk niet ideaal, maar het zou moeten kunnen.
Hoe zit het glas nu vast? Met een glaslat of met stopverf?
 

Testalamuta

  • #9
Beste Mog,

Dubbel glas is altijd een verbetering. Echter de investering die je nu doet, zal gepaard moeten gaan met nog een aantal werkzaamheden. Ik zal proberen de problematiek hieronder te schetsen:

- bestaande houten ramen zijn constructief niet bedoeld voor dubbel glas, door het toenemende gewicht, bestaat de kans dat het geheel wil schranken (uitzakken). Waardoor het raampje op het glas gaat leunen.

- de glassponning is te smal (isolatieglas is minimaal 15 mm dik). Daarom moet de glaslat aan de buitenzijde als "opdeklat" worden uitgevoerd. Of de binnenzijde moet worden uitgefreesd. Beide mogelijkheden halen de esthethische waarde van de raampjes naar beneden. (enerzijds lelijke opdeklatten aan de buitenzijde, anderzijds het verliezen van de kraal randjes aan de binnenzijde.

- door het toepassen van isolatieglas, komt het damppunt op een andere plaats te liggen, waardoor vocht zich kan ophopen in de sponning (geen regenvocht, maar vocht door samenkomen van warme en koude lucht), achter de glaslatten en kit. Dit bevordert de levensduur van de investering niet. OPLOSSING: maken van ventilatiegaten in de onderdorpel van het raam.

- de oude scharnieren zijn vaak niet berekend op de nieuwe belasting van isolatie glas.

- De ketting is zo sterk als de zwakste schakel, dus ook de kieren en naden zullen moeten worden aangepakt. Dit kan met tochtstrippen, bij oude woningen vaak lastig en niet doeltreffend, door vochtsponningen en espagnolette sluitingen.

Conclusie: een duurdere maar duurzamere investering blijf ik het aanschaffen van nieuwe draaidelen vinden. Hierin kunnen sponningen gemaakt worden met tochtrubbers, wat allerlei narigheid voorkomt.
Daarbij wordt op de door jouw beschreven manier geinvesteerd in 100 jaar oud hout. Volgende keer is het hout aan de beurt. Ook in nieuwe houten draaidelen kunnen esthetische kraalrandjes worden aangebracht!

Het blijft een keuze!

Succes!

-
 

Mog

  • #10
Allemaal bedankt voor de (uitgebreide) reacties, ik zal zeker voor de duurzame investering gaan kiezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu