Druppels aan plafond schuur

Dennisdl

  • #1
Beste klushelden,

Afgelopen zomer heb ik een huis gekocht met in de tuin een metalen schuur, zie foto bij dit bericht. Het dak/plafond is ook van metaal.

Nu merk ik deze winter een vervelend probleem. Wanneer de buitentemperatuur net boven het vriespunt is, vormen zich druppels aan het plafond, welke bevriezen zodra het buiten gaat vriezen. Zodra de buitentemperatuur weer boven nul komt, ontdooien de druppels en "regenen" alle spullen in de schuur nat.

Nu heb ik niet veel verstand van dit onderwerp, dus ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Eerst dacht ik dat het misschien vocht uit de grond kon zijn, maar ik dacht dat ik tijdens warm zomerweer ook last van een vochtige schuur moest hebben, maar dat is niet het geval. De druppels op het plafond ontstaan echt alleen wanneer de buitentemperatuur net boven het vriespunt ligt.

De schuur heeft geen ventilatieroosters, maar het dak ligt een soort van op de muren en ik zie rondom een spleet waar licht doorheen komt, dus ook lucht. Of dit voldoende is, weet ik niet.

Misschien herkennen de kenners al een probleem, en anders beantwoord ik natuurlijk graag aanvullende vragen!

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
In de lucht zit vocht.
Vocht condenseert het eerst tegen het koudste oppervlak dat er in de buurt is.
In dit geval is dat dus het "plafond" van de schuur.
Flink ventileren zal het probleem grotendeels verhelpen.
Dus een paar ventilatieroosters aan twee zijden (liefst aan de oost en westzijde) voor het beste resultaat.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Over dit fenomeen zijn vaker vragen gesteld op dit Forum. Daar is niet veel aan te doen. Ik heb eens gelezen dat er een platen zijn met een vlies aan de onderzijde. Het vlies is poreus, neemt het vocht op en zal niet snel druppen.
Hier en ook in Belgie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu