Druk waterleidingen

TomVk

  • #1
Ik heb een vraagje ivm druk op waterleidingen. Sinds een week is de druk op onze waterleidingen enorm gedaald. Nu is het zover gekomen dat je bijna geen bad of douche meer kan nemen. Ik heb de lucht van de radiatoren afgelaten enzo maar dat doet niets.

Wat wel heel raar is is dat de druk op het vat aan de chauffage heel fel gedaald is, nog bijna niets op. Als ik daar water toevoeg stijgt dit wel en krijg ik terug druk op de leidingen maar na een heel korte tijd is die druk al weer weg van dat vat. Snap er niks van waar dat die druk dan naartoe is inneens...

Heeft er soms iemand raar wat te doen of te controleren...

Het is precies de combinatie van de 2. Het expansie vat enerzijds dat geen druk mee krijgt. En de waterleidingen die geen druk meer hebben. Nu weet ik niet of het een met het andere te maken heeft...

Je zou mij en mijn vrouwtje derbij heel gelukkig maken!

Groetjes
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het is niet geheel duidelijk...

Te lage druk op je waterleiding, dus het water wat uit de kraan komt, betekent dat er maar een heel klein straaltje water uit komt. Ook uit de koude kraan.
Dat zou veroorzaakt kunnen zijn door het (gedeeltelijk) bevriezen van de aanvoerleiding, door een half dichtstaande kraan, of andere oorzaken, bij de waterleverancier dan.

Dat is heel iets anders dan de druk op de cv-leidingen, waarover je het hebt als je het over het "vat aan de chauffage" hebt. Dat is namelijk een apart circuit. Overigens lijkt het genoemde probleem op een defect expansievat, waarbij het water zodra je verwarmt wegloopt via het overdrukventiel.

Wat is er nu niet goed? Alleen de druk op de cv-leiding, of ook die op de waterleiding?
 

TomVk

  • #3
Kees het is voornamelijk de druk op de waterleiding die heel beperkt is. Daar komt nog een miezerig straaltje uit.

Daarnaast is de druk op het expansievat van de chauffage minder dan 0.5 kg. Dus heel laag en komt daar niks bij. Wat dat voor gevolgen heeft weet ik niet direct...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
En weet je zeker dat je geen bevroren leiding hebt? Loop de gehele waterleiding vanaf punt van binnenkomst eens langs, en kijk of er ergens tocht langs gaat, waardoor de leiding ter plekke bijna helemaal bevroren is.

Als dat zo is, met een haarföhn (beslist geen verfbrander!) geleidelijk de buizen warm maken, zodat het water weer weg kan. Begin aan de afgaande kant (het dichtst bij de kranen).
Nu het nog niet helemaal dicht zit, is het risico van springen van de leiding (door uitzetten van het ijs) nog niet zo groot.

Mocht het lukken dan de buizen isoleren, eventueel tijdelijk oude kranten eromheen.

Het drukverlies op je expansievat ligt toch zeer waarschijnlijk aan dat expansievat, maar dat is zo niet met zekerheid via het forum rte bepalen, want er kunnen veel meer oorzaken zijn.

Ik raad je aan eens op het forum te kijken bij de verwarmingsrubriek en eventueel de zoekfunctie te gebruiken met "drukverlies".
 

Pepjo

  • #5
Het is misschien een rare vraag, maar hoe koud is het bij jullie (in België) ? En hoe loopt je waterleiding? Toevallig ergens slecht geïsoleerd bijna boven of boven de grond? Kan het zijn dat die gedeeltelijk is toegevroren?
 

TomVk

  • #6
Ik zal dit eens nagaan of de buizen bevroren zijn. Het is idd redelijk koud maar het huis staat er al 25 jaar en nog nooit problemen mee gehad...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu