Druk cv ketel (geen peil op te trekken)

Hoekstraalex

  • #1
Goedemorgen,

Ik heb al heel wat topics gelezen over druk verlies in ketel maar begrijp er niets meer van.

Vorig jaar nadat ik wat radiatoren had vervangen hadden we steeds last van drukverlies.

Nadat sommige leidingen zijn omgelegd (warm/koud zie ander topic van mij Thermostaat kraan bonkt ivm bonkende kranen) hadden wij hier ook nog last van.

Tot een aantal maanden terug bleef de druk nagenoeg gelijk totdat er een monteur was geweest voor onderhoud aan de ketel.

Heb deze weer bijgevuld (0.15 bar erbij tot 1.45 naar 1.60) en het leek weer een tijdje goed te gaan. (stond 2 a 3 weken gewoon netjes op 1.7) Deze week heb ik nogmaals de druk bekeken en deze was ietjes maar echt heel weinig gezakt. (0.06)

Nu 2 dagen later (ok, goede vorst gehad) staat die nog maar op 1.35/1.40

Dit snap ik dus niet. Wanneer ik een lekkage heb zal ik toch altijd drukverlies hebben ook al gebruik ik amper of niet de cv ?

Kan het zijn omdat er radiatoren tussen zitten die na al die maanden weer een keer gebruikt worden of nadat ze net geplaatst zijn ?
Deze zijn namelijk niet eerder aangeslagen of zo open gedraaid omdat het behagelijk was.
Uiteraard is er ontlucht (1x) op het hoogste punt na het omzetten van de leidingen (warm/koud) bij de verdeler (zie ander topic) en later nog 1 keer na het vervangen van een koppeling op een radiator.

Vreemd vind ik ook dat de druk wanneer de cv draait altijd een paar tiende bars omhoog gaat (1.35 naar 1.6/1.7) Dat zag ik gisteren en dacht nou die staat nog mooi... maar vanmorgen toen die nog niet draaide stond die op 1.35/1.40

Ik snap er echt niets meer van.... nogmaals wanneer ik een lekkage zou hebben verwacht ik ook een drukverlies wanneer de cv niet aanstaat... of zie ik dit verkeerd ?
 

Piet48

  • #2
De druk varieerd tussen warm en koud +/- 0,5 Ato dat is normaal, warm water zet uit en daar is dat drukvat ook voor om dit op te vangen anders zou de druk nog meer oplopen.
Als je denkt dat je water verliest kan dat ook veroorzaakt worden door een eventuele automatische ontluchter op de ketel.
Bij een waterverversing in een installatie die door een aanpassing was afgetapt, duurt het enkele weken voordat alles weer stabiel is.

Gr. Piet
 

Hoekstraalex

  • #3
Dank voor je antwoord.
maar het aftappen (niet het hele systeem, verdeler zit op de 1e bij de ketel waar leidingen zijn omgelegd) is al 3 kwartjaar geleden.
daarna altijd wat druk verlies gehad, maar steeds minder.
(zit inderdaad een ontluchter op de ketel)

nu die (tot vorige week) aardig stabiel bleef dacht ik ... geen lek!

maar na een aantal dagen vorst en dus ratiatoren die maanden niet gedraaid hebben (ook niet na de aftapping) heb ik drukverlies, kan dat liggen aan lucht in die radiatoren nog ?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #4
Ja,

Als je een installatie aftapt dan moet je bij vullen alle radistoren open zetten en ontluchten.

Ook helpt het als je radiator hebt ontlucht de radiator kraan dicht doet en weer weer gaat ont luchten.

en nadat je gestookt hebt weer alles ontluchten.

Het duurd zeker 6 maanden voor dat alle lucht er uit is in het water.
 

Hoekstraalex

  • #5
Dank voor de reactie.
Volgens mij is alleen de verdeler boven (waar 2 radiatoren opzitten) of op 1 van de bovenste radiator de ontluchter open gezet voor ontluchten.

Dus wanneer in radiatoren die niet gebruikt zijn en nu dus wel nog lucht zit merk ik nu pas het drukverlies ?
 

Piet48

  • #6
In de radiatoren die niet gebruikt zijn kan nog steeds lucht zitten.
Als er geen ontluchtingskraan op zit de stekker van de ketel er uit en de kraan open draaien dan gaat de lucht naar boven.
Zit er wel een ontluchting op, ook de stekker er uit en ontluchten.

Als er veel lucht vrij komt druk weer op peil brengen.

Gr.Piet
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #7
Bijvullen
• Zet de kamerthermostaat op de laagste stand.
• Wacht tot de keteltemperatuur gezakt is tot 40 graden Celsius.
• Zet pomp stil door stroom uit te schakelen.
• Sluit slang aan op koudwaterkraan.
• Laat slang nu eerst vol lopen.
• Sluit andere zijde aan op vulkraan-installatie.
• Draai eerst vulkraan kwartslag open.
• Draai koudwaterkraan een klein stukje open.
• Vul de installatie bij tot 2 bar.
• Sluit koudwaterkraan en daarna de vulkraan.
• Verwijder de slang.
 

Hoekstraalex

  • #8
Dank voor uw bericht.
ik ga bovenstaand uitvoeren.
er is volgens mij altijd water bijgevuld terwijl wel de stekker uit het contact was maar niet < 40 graden.
laatste punt -> slang verwijderen is dit een must ?
want alle mensen (lees onze cv monteur) hebben deze gewoon laten zitten op de koud water kraan en expantievat. (zit uiteraard wel kraantje tussen)
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #9
Maar als je laat zitten kan je niet zien als de water kraan nu afgesloten is

Bij een defecte kraan staat dan druk op de slang

en als de slang knapt dan heb je alles blank.
 

Hoekstraalex

  • #10
Even een update.
Ik heb nog niets ontlucht (ook omdat er een ontluchter op de CV zit)

3 weken geleden;

CV uitgezet (stekker eruit)
Nacht gewacht zodat temperatuur laag was
CV bijgevuld van 1.3 naar 1.6
CV weer aangezet

2 weken lang netjes op 1.6 gedraaid totdat ik van de week keek en zag dat die op 1.4 stond (en dan kijk ik wanneer die in de ruststand staat (code 0) met een temp van +/- 50 a 60 graden)

Gisteren was die weer iets gezakt naar 1.3 maar ik heb niet gekeken wat de temp was. Hoe hoger de temp, dan loopt de druk ook op.

Gsiteravond volgende gedaan;

CV uitgezet (stekker eruit)
15 minuten gewacht
CV bijgevuld van 1.3 naar 1.8
CV weer aangezet

Vanmorgen stond die op 2.1 bar met een temp van 80 a 90 graden

Maar weer afwachten. Ik heb alle leidingen gecontroleerd op 2 na. Hier kan ik gewoon niet bij.
Ze hebben bij ons een aanbouw geplaatst 1,5 jaar geleden en hebben van 2 convectorputten de leidingen (met koppelstukken) doorgetrokken naar 2 extra radiatoren. Van de kleine convector put (keuken) met koppelstukken naar 1 grote radiator in woonkamer. Dit werkt allemaal naar behoren.

(ze hebben doorgelegd vanaf de convectorputten omdat de verdeler beneden vol zat)

Echter de leiding naar de grote convectorput is die monteur doorheen gegaan. Dit heeft die hersteld met koppelingen en terug de vloer in gelegd (lees hier niet dat dit helemaal niet mag ?!) en een klein laagje dichtgesmeerd. Ik kan dus niet zien of dit een probleem oplevert (laminaatvloer ligt erover). 2e punt is de koppeling van de grote convector naar de extra radiator (in de aanbouw). Deze put is dichtgemaakt met tempex en een houten plaat en hier ligt nu de laminaatvloer over. Deze extra radiator in de woonkamer is ook diegene die niet helemaal warm wordt wanneer wij gewoon stoken. Zet ik de thermostaat op 26 graden (voor test) doet die goed mee (wordt niet zo warm als de 1e extra radiator maar de afstand van de slangen zijn korter en deze heeft die extra koppeling niet ivm door leiding heen)

Wanneer ik een lek heb zou ik dit ook onder de woning zien ?
Door vloer heen ? door convectorbak heen ?
Hoeveel waterverlies heb ik ? bij 0,2 bar ?

Of maak ik me zorgen om niets ?
 

Piet48

  • #11
Er moet toch ergens een mogelijkheid zijn om te ontluchten, of er zit een automatische ontluchter op de ketel (handleiding).
Zit er aan het einde van de radiator op de zijkant geen moer met in het centrum een vierkant staafje?

De drukverschillen die je ziet tijdens het opwarmen komt door uitzetting van het water.

Je kan ook water verliezen in de knoppen van de radiatoren, meestal onzichtbaar omdat het meteen verdampt.
Als je de knop er af haalt en je ziet groene oxidatie dan lekt het door de stoppakking dat kun je verhelpen door de moer rondom de as aan te trekken.

Gr
 

Hoekstraalex

  • #12
Zover ik weet zit er een automatische ontluchter op de ketel.

De drukverschillen is mij inderdaad bekend.

Ok, van de knoppen wist ik niet.

Maar hoeveel verlies is 0,3 bar in een maand ?

Mag je een door leiding heen gaan herstellen middels koppelstukken en terug de vloer in ? (zijn flex leidingen)
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #13
Als je het echt wil weten wat die hoeveelheid betreft , denk misschien 2 a 4 bekertjes

.
gewoon installatie vullen tot de druk goed is bijv van 1,3 tot 1,8 Bar. dan pak je een emmertje en tap je de installatie weer af tot je weer op die 1,3 bar , dat is dus wat je bijgevuld hebt :mrgreen:
 

Albert W

  • #14
Expantievat en overdrukventiel vernieuwen en gegarandeerd van de lekkage af.
Zorg er wel voor dat wannneer het exspantie vat zich ter hoogte van de begegane grond begeeft deze een voordruk heeft van 1 bar en als deze op de zolder zit mag het een 1/2 Bar zijn, je kunt de druk controleren met een bandenspanningsmeter en eventueel met de comprossor ( of bij het tankstation) op de juiste druk zetten mooiste is met stikstof i.v.m. aantasting membraam maar is niet perse nodig.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #15
Wanneer er een keer of 3 per jaar moet worden bijgevuld, is dit volkomen normaal.

Wanneer je extreem op de waterdruk gaat letten, dan pas komen de zorgen. Gewoon niet meer kijken dus. Check de waterdruk elke 1,5 maand ofzo, en verder gewoon niet.

Klein voorbeeld. Ga maar eens met regelmaat naar de kamerthermostaat kijken. Dan wordt je helemaal gek, want dat ding doet niet wat jij wilt ( of wat men logisch vind), Maar toch wordt het warm.... rara politiepet

Probleem hier is dat u het over diverse drukken heeft terwijl er niets bekend is over de temperatuur die erbij hoort. Eveneens merk en type ketel is hierbij een must.
Bij diverse ketels daalt de waterdruk op de meter wanneer deze voor ww draait en stijgt de druk weer wanneer de ketel op cv draait (of andersom)

Mijn advies is in deze. Niet meer naar kijken. bijvullen wanneer "echt" nodig en verder niet

groet
 

Cardin94

  • #16
Met screetch eens. Ik denk dat er hier eigenlijk niet zoveel aan de hand is. De drukken die ik voorbij heb zien komen zien niet extreem hoog of laag.

De aanwezige lekkages kunnen zeker op het moment dat de installatie in bedrijf is (warm dus) gewoon droog zijn en derhalve moeilijk te vinden.

De tip van Albert W vind ik erg kort door de bocht. Niks garandeerd dat het vervangen van deze onderdelen er voor zorgt dat het probleem weg is. En hoe verklaar je dat als je als monteur een week later weer voor de deur staat?

Het aanslaan van de pomp kan al voor een tijdelijke drukverlaging zorgen van een grofweg een half bar. Als ik dan zie dat Hoekstraalex in de eerste post het heeft over drukverschillen van 0,06 bar en daarna 0,15 bar gaat bijvullen heb ik het idee dat Hoekstraalex iets teveel naar de drukmeter zit te kijken.
 

Hoekstraalex

  • #17
Inmiddels 1,5 week verder en de druk is van 1.7 naar 1.2 bar gegaan.
Verlies van 0,5 bar.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #18
Is de druk gemeten bij exacte zelfde temperatuur en tijdens bedrijf van de circulatie pomp (zelfde toerental ook ? )?
 

Hoekstraalex

  • #19
Code 0 dus ruststand
temp tussen 45 - 60
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #20
Je moet dat ook goed in de gaten houden , bij hogere of lagere temperatuur , krijg je drukverschil , en indien pomp op volle toeren draait krijg je makkelijk 0,2 tot 0,5 bar drukverschil tov de installatie met stilstaande pomp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu