Droger en wasmachine op 1 trekschakelaar?

Suuz

  • #1
Ik heb net mijn nieuwe wasmachine aangesloten op de trekschakelaar in de badkamer.
Nu heb ik nog een droger in een andere kamer die ik eigenlijk boven op de wasmachine wil hebben.
Maar kan ik zomaar 2 apparaten aansluiten op 1 trekschakelaar?

En weet iemand misschien waar ik zo'n duo trekschakelaar kan kopen voor de wasmachine en droger?

Ik bedoel die grote platte met een rood lampje.
Suggestie zijn welkom... :roll:
 

Keesnijssen

  • #2
Hier mijn reactie: het mag niet op een schakelaar en als je toch allerbei
gelijk wil gebruiken, dan is er maar een oplossing. Gewoon 2 groepen
van 16 amp erbij plaatsen en blijft alles gewoon draaien.
Groetje kees nijssen
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
"Gewoon" 2 groepen erbij plaatsen: dan toch wel laten plaatsen door een erkend installateur. En vraag is natuurlijk of je dat wel mag doen, want als het een huurhuis is, mag je het meestal niet zomaar (laten) aanpassen!
En bijv.: is er ruimte in de groepenkast?

Een trekschakelaar voor twee machines kun je bij een bouwmarkt kopen, en ik denk ook bij een onderdelenzaak voor witgoed. In dat geval kan maar één apparaat tegelijk aan staan.

Maar ook dan geldt: als je er niet echt goed verstand van hebt, kun je het beter laten doen. Elektriciteit is geen kinderspel en vooral in een badkamer komt het allemaal heel nauw.

Het gaat om je eigen veiligheid!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Overigens nog even vraagje: je zegt de wasmachine te hebben aangesloten op de trekschakelaar. Heb je daarvoor wel het juiste snoer gebruikt?

De wasmachine dient in één keer verbonden te worden van trekschakelaar naar (in de) wasmachine. Eventuele stekkers en contrastekkers mogen daar niet tussen zitten!

Zie voor aansluiten wasmachine / droger ook Langer snoer voor wasdroger Bosch WTL6200NL03.
 

Suuz

  • #5
Uiteraard heb ik wel de goede stekker gebruikt, het originele van de machine, geen contrastekker enz. enz.
Er zijn heus wel vrouwen die technisch zijn heren....
Over de duo trekschakelaar kon ik op het net geen info vinden maar een gewone bouwmarkt heeft ze dus...
prima, bedankt voor de tip.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Over de duo trekschakelaar kon ik op het net geen info vinden maar een gewone bouwmarkt heeft ze dus
Ik heb ze zien liggen bij een bouwmarkt bij mij in de buurt. Kan geen garantie geven dat dat bij een andere bouwmarkt ook zo is!

Als je zegt: ik heb de originele stekker gebruikt, dan klopt er al iets niet... De aansluiting op de trekschakelaar gebeurt nl niet met een stekker, maar rechtstreeks in de schakelaar.

En of je technisch bent, heeft niets te maken met man of vrouw zijn, ik dacht ook niet daar iets over gezegd te hebben. :P
 

Suuz

  • #7
Ik bedoel natuurlijk het snoer/ stekker die aan de machine zit!!!
En ja die zit rechtstreeks in de schakelaar
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Je zou eens moeten weten hoe vaak het voorkomt dat er maar gewoon even een verlengstopcontact aangesloten wordt op die trekschakelaar, lekker makkelijk. Ik heb het diverse keren gezien.

Maar als het bij jou goed zit, dan is dat toch prima?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu