Drainage, waar op te letten?

Jeroen94704

  • #1
On huis heeft last van optrekkend vocht in de muren en hieraan gerelateerde problemen (schimmelvorming, ongedierte, loslatend stucwerk). Dit wordt volgens mij veroorzaakt doordat er op ongeveer 1.5 meter onder de grond een leemlaag zit waar grond- en hemelwater niet doorheen kan. De grond onder en rond het huis is dus drijfnat. In de meterput, waar de hoofdkraan van het water zit, is het zand gewoon modder. Toen ik hier met een grondboor een gat boorde tot aan de leemlaag (maar er niet doorheen) stond dit gat al snel bijna tot de rand vol water.

Om deze reden wil ik een vorm van drainage aanleggen, maar ik zit met een paar vragen:

- Is het voldoende om op een aantal plekken vertikale gaten door de leemlaag heen te boren en hier geperforeerde buizen en/of grint in te stoppen, of is het beter om ook nog rond het huis een horizontale drainage buis in de grond te leggen die het water naar de vertikale gaten toe leidt?

- Wat werkt goed als drainagebuis, en waar kan ik het krijgen? Geperforeerde buizen met kokos eromheen wordt niet in de bouwmarkt verkocht, en bij een leverancier moet je meteen 50 meter of meer afnemen.

- Misschien vergezocht, maar is er een risico dat de grond onder huis gaat inklinken als het water eruit wegloopt? Kan dit tot schade aan ons huis leiden?

- Zijn er nog andere belangrijke zaken waar ik aan moet denken?

Alvast bedankt,

Jeroen
 

Gerrit

  • #2
Je weet vermoedelijk niet hoe dik de leemlaag is, want dat doorboren kan nog wel een probleem worden. Hier in het oosten zitten we op bepaalde stukken op meer dan 30 m.. :cry:
Nee, je zult een sleuf moeten graven rond het huis en daar de drainageslang in leggen en aansluiten of een afvoer.
50 m. ben je dan al vlug kwijt. Als er zwarte grond zit, moet je een laagje grindzand op de slang pakken zodat deze niet verstopt raakt.
Of de grond zal inklinken weet ik niet, ik heb het gewoon zo gedaan en nooit problemen gehad.

Misschien dat een van de andere beantwoorders hier iets zinnigs over kan zeggen?
 

Jeroen94704

  • #3
Gerrit schreef:
Je weet vermoedelijk niet hoe dik de leemlaag is, want dat doorboren kan nog wel een probleem worden. Hier in het oosten zitten we op bepaalde stukken op meer dan 30 m..
Dat valt gelukkig wel mee. Meerdere buurtbewoners hebben door de leemlaag heen gestoken om de afwatering te bevorderen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat wil niet zeggen dat het helpt voor het afwateren, de grondwaterstand is minstens zo belangrijk.
Een drainage die goed aangelegd is gaat probleemloos vele jaren mee zonder problemen.
 

Jeroen94704

  • #5
Jan schreef:
Een drainage die goed aangelegd is gaat probleemloos vele jaren mee zonder problemen.
Wat versta je hierbij onder "goed aangelegd"?
 

Gerrit

  • #6
Gerrit schreef:
.
. Als er zwarte grond zit, moet je een laagje grindzand op de slang pakken zodat deze niet verstopt raakt.
Zo dus.
 

Wave78

  • #7
Jeroen94704 schreef:
Om deze reden wil ik een vorm van drainage aanleggen, maar ik zit met een paar vragen:

1 Is het voldoende om op een aantal plekken vertikale gaten door de leemlaag heen te boren en hier geperforeerde buizen en/of grint in te stoppen, of is het beter om ook nog rond het huis een horizontale drainage buis in de grond te leggen die het water naar de vertikale gaten toe leidt?

2 Wat werkt goed als drainagebuis, en waar kan ik het krijgen? Geperforeerde buizen met kokos eromheen wordt niet in de bouwmarkt verkocht, en bij een leverancier moet je meteen 50 meter of meer afnemen.

3 Misschien vergezocht, maar is er een risico dat de grond onder huis gaat inklinken als het water eruit wegloopt? Kan dit tot schade aan ons huis leiden?



Alvast bedankt,

Jeroen
1. Als de leemlaag de oorzaak is van het hoge water dan is het doorboren van deze laag op meerdere plekken vaak voldoende. Als de bovengrond boven de leemlaag redelijk zanderig is, hoef je geen extra drain aan te leggen, omdat het water dan wel door het zand loopt.

2. Als je toch een drain aanlegt gebruik dan wel echte drainaleiding. Hiervoor kan wellicht een lokale gww (grond, weg- en waterbouw)aannemer bellen. Deze gebruiken vaak grote hoeveelheden en hebben misschien nog wel wat kortere stukje over. Misschien ook wel te verkrijgen via hoveniers/stratenmakersbedrijven

3. Als het huis onderheid is zou ik me geen zorgen maken. De grond zal wel inklinken, maar dat heeft dan geen gevolgen voor het huis (wel voor de tuin). Dit uiteraard sterk afhankelijk van de hudige en toekomstige waterstand
 

Roosvolken

  • #8
Wij hebben drainagebuis (kokos) voor een prikkie gekocht bij het waterschap (wordt veel gebruikt bij dijken.
succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu