Draagbalk constructie

KasperJ

  • #1
Had eerder onderstaande vraag gepost maar Jan was van mening dat dit hier niet hoord.

De ontwerper heeft berekent voor een doorbraak van 400cm, een HEA 240. Als ik deze op twee muurtjes wil laten rusten moet de inklemming 60cm zijn aan iedere kant. Om dit kleiner te maken stelt ie voor om twee profielen in de spouw te plaatsen van 100x100x7 met een voet en kop plaat van 27x27 en 15mm dik. en die platen moeten aan het vierkant profiel gelast worden. en daar bovenop komt dan dat H profiel. Nu is mijn vraag, als je normaal een stalenbalk op twee muurtjes laat rusten dan stempel je eerst de stalenbalk tegen het plafond en vul je de ruimte (onder de balk) op met cement. Maar hoe doe je dat in beschreven constructie? Je kan nooit precies het vierkant profiel en de H balk zo opmaat maken dat ie precies klem past. Stop je nu het cement weer onder de balk en bovenop de kop plaat van 27 bij 27cm?

Nu zal zelfs Jan er mee eens zijn dat bij een draagconstructie tbv van een dragende muur altijd een constructeur of ontwerper ingeschakelt moet worden, tenminste als je verstandig bent. Jan's reactie was dus een beetje prematuur. Afijn ik heb dan ook geen vragen over het ontwerp of twijfels over de constructie. Het gaat mij om het opvullen van de ruimte tussen het plafond en de constructie en met name waar je deze ruimte opvult met cement. net zoals er zo vele vragen over draagbalk constructies zonder de verticale colommen.
 

Michiel_H

  • #2
In deze situatie moet je niets opvullen met cement. Ontwerp de constructie zo dat de ligger tussen de balken komt, de constructeur kan je hierin adviseren.
Meet alles dan heel goed uit en draai de kolommen middels de stelmoeren op de stekeinden (onder de kolommen) op hoogte. Vrijwel exact dus. Dan plaats je de balk er tussen, mocht er dan nog ruimte zijn dan kun je dan nog eventueel de stelmoeren omhoog draaien. Zorg er voor dat je op de voetplaat ook nog moeren draait, want ander en boven moet je een momentvaste verbinding maken.
 

KasperJ

  • #3
Beste Michiel,

Dat met die stelbouten lijkt me inderdaad een goede oplossing. Ik zal eens even in mijn zakboekje kijken hoe sterk de bouten/draadeinden moeten zijn. Zal wel in de buurt van de 16mm (4x) uitkomen.
 

Michiel_H

  • #4
Ga aan die diameter niet zelf rekenen. Dit is sterk afhankelijk van het op te nemen moment en dat kan de constructeur je opgeven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu