Doucheput waterslot wordt leeggetrokken

Dreas

  • #1
Ik zit in een vakantiehuisje op Ameland. Al jaren stinkt het regelmatig naar riool in de douche (en uiteindelijk het hele huisje). Er hebben al 2 aannemers naar gekeken, er is beluchting toegevoegd, maar het probleem is nog niet opgelost. Ik ben absoluut geen klusser, maar omdat ik hier nog een week zit hoop ik met behulp van jullie kennis een oorzaak te vinden!

Het probleem:
Het doucheputje wordt regelmatig met behoorlijk wat lawaai ineens leeggetrokken, waarna er een open verbinding met het riool ontstaat (en dus stank).

Ik kan het probleem tot op heden NIET consequent herproduceren. Als ik 's ochtends douche, wordt na een minuut of 5 het putje ineens leeggezogen. Laat ik de douche lopen, gebeurt het niet opnieuw. Als ik de afwas doen en een bak water laat wegspoelen, trekt het douche putje ook ineens leeg. Maar probeer ik het daarna opnieuw te herproduceren lukt het weer niet. Het gebeurt dus regelmatig, maar ik krijg het niet consequent geherproduceerd.

Ik heb al een aantal sifons van de wastafels losgehaald zodat er voldoende lucht bijkomt (en het dus geen beluchtingsprobleem is). Dat heeft niet geholpen. Het afvoerputje zit aan de rand van het huis, direct buiten is er jaren geleden door iemand een beluchting opgezet (keurig eindigend onder de dakgoot) maar dat heeft het dus ook nooit opgelost. Uiteindelijk loopt de afvoer naar een put, daar is de gemeente al 2x langs geweest om te controleren dat het niet hun pomp is (en de mensen die daarbij waren geven aan dat de pomp inderdaad onderaan de put staat en dus niet de leiding kan leegtrekken). Het is niet de wasmachine (die staat uit). Kortom, 1 groot mysterie.

Een video met geluid van wanneer het putje ineens wordt leeggetrokken:


In het bijgevoegde plaatje gaat het om de tweede buis van links (je ziet de beluchter erop zitten). Het doucheputje zelf zit direct aan de andere kant van de muur.

Ik ga morgen de gemeenteput zoeken om die open te halen. Ik snap alleen niet hoe een eventuele pomp het putje leeg kan trekken als vlak daarvoor een beluchting tot onder het dak loopt. Het rare is ook dat ik het niet consequent kan herproduceren. Als ik een paar uur wacht en willekeurige kranen openzet, of alleen de douche, dan gebeurt het ineens. Maar daarna weer een tijdje niet.

Iemand een theorie? Ik hoop het zelf op te kunnen lossen! :)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het bijgevoegde plaatje?
Hoe ver hangt de buis van het deksel in het water. Zwart of rood. Bij zwart zal de minste geringste onderdruk het slot open zuigen.
 

Dreas

  • #3
Hoi! Ging iets mis met de afbeeldingen.

Ik snap niet hoe er onderdruk kan ontstaan als de lucht direct via de PVC buis aangezogen kan worden voor het waterslot (zie foto buiten).

Wat zou je juiste oplossing zijn? Het waterslot heeft inderdaad maar een klein beetje water en dat wordt met behoorlijk veel lawaai eruit gezogen zoals in het fimplje te zien.

Buiten (2e buis van links lijkt het water door te komen):


Het putje:


Open (blauwe buiten buis):


Als er meer gegevens nodig zijn hoor ik dat graag!
 

Dreas

  • #4
De tweede en de vierde buis komen overigens bij elkaar (geen idee of dat relevant is). Alles loopt verder ook gewoon goed door dus er zijn geen verstoppingen of iets.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ja bij mij ook. Dat is mijn plaatje.


Als er water door een buis stroomt ontstaat er onderdruk. Vandaar mijn vraag. Hangt die buis van de deksel maar net in het water zal gemakkelijk water uit het stankslot worden gezogen en er ontstaat een open verbinding.

Zit er nog een afvoer achter het douche putje.

Ik zie 4 koperen buizen in iets wat zwart is? Heeft elke afvoer zijn buis naar buiten?
 

Dreas

  • #6
Voor zover ik kan zien loopt de buis van het doucheputje direct naar buiten zoals op de foto. De koperen buizen komen uit het huis, het zwarte lijkt vooral verwering van de buizen. Ik ben er nog niet achter welke afvoer over die andere buizen loopt.

Vanochtend bij de put gaan luisteren (5 meter aan de straat), en daar hoor ik ook het lawaai zodra het putje wordt leeggezogen. Dus ik vermoed dat daar toch een pomp aansluit die de boel leegtrekt. De gemeente komt langs om de put open te maken, dus ik ben benieuwd hoe dat er dan uitziet en hopelijk krijg ik het geherproduceerd dan.
 

Dreas

  • #7
De gemeente is langsgeweest zonder aan te kloppen en geven aan dat de put verder normaal werkt. Ik hoor het water ook kletteren, dus de afvoer staat niet "onder water". Morgen dan toch maar een loodgieter op het eiland vinden.
 

Marcn88

  • #8
Kan er in die put waar de pomp in staat geen onderdruk ontstaan bij leegpompen zit er dus een beluchting op of een open deksel zoniet zal bij leegpompen lucht aangesogen worden door de aangesloten afvoer en bij u het waterslot leeggezogen worden
 

Dreas

  • #9
Die theorie had ik ook inderdaad. Helaas heb ik dus zelf niet in de put kunnen kijken, maar dat is al 2x eerder door iemand hier bekeken (de afgelopen 8 jaar want schijnbaar is het probleem er al zo lang!) en het is een grote put (vierkante meter met voldoende lucht) en de buizen staan niet onder water. Dus de gemeente zegt dat het niet aan hun ligt. Raar dus allemaal, misschien dat een loodgieter op het eiland het weet. Wellicht moeten we het putje door een groter exemplaar vervangen, maar dan moet een stuk van de douche open en dat verklaart alles nog niet helemaal.
 

Marcn88

  • #10
Maar als deze put verder lucht dicht is afgesloten dan kan er een onderdruk ontstaan bij leegpompen dit heeft niks te maken met leidingen die onder water staan ofniet er ontstaat op dat moment gewoon een vacuum dit is opzich makkelijk te controleren is het deksel open of dicht duz zoiets als een straatkolk of echt een dicht deksel anders zou er een beluchtingsleiding aangesloten moeten zijn op deze put wat je ook kan doen is het deksel gewoon iets losleggen maar dat ligt er aan waar deze put zich bevind ivm gevaar voor invallen
 

Dreas

  • #11
Dat is waar. Er zit helaas geen speling in de deksel en ik heb er geen sleutel van. Het is echt wel een forse put (bijna 2 m2). Zeker omdat ik ook alle sifons in huis had losgetrokken zou ik verwachten dat die onderdruk dan makkelijk via een andere buis zou kunnen lopen.
 

Leon91

  • #12
Ik denk dat je beluchting te klein is. als je ik je foto goed begrijp heb je 4 apparte afvoeren naar buiten lopen en die belucht je met een pvc buisje van 16 of 19mm. Normaliter maak je een goede beluchting door 1 buisdiameter kleiner te nemen dan het hoofdriool. Bijv je hebt een afvoer van 110mm gebruik je een beluchting van 75mm of een afvoer van 50mm gebruik je een beluchting van 40mm.
 

Conradus

  • #13
Je hebt toch ook van die beluchters die je direct op de pijp zet. Zit een klepje in die opent zodra er onderdruk ontstaat, op die manier zal die de syphon niet leegzuigen. Zodra de onderdruk weg is sluit het klepje en heb je alles weer gewoon afgesloten. Die beluchter zou je ook buiten op de pijp kunnen zetten. Afvoerpijpen zijn ook best dun, dus daar is bij een volle lading geen ruimte voor lucht dus er zal snel een onderdruk ontstaan. Weet niet wat de afstand tot de put is maar misschien eens overwegen een echte afvoerpijp aan te leggen van voldoende dikte.
 

Dreas

  • #14
De gemeente heeft de putdeksel aan de weg op een kiertje gelegd, daarna was het probleem verdwenen. Dus die vacuumput was waarschijnlijk toch de trigger. Ze wilden er wel wat gaten in boren, maar dat is niet echt een oplossing.

Uiteindelijk is er dus iemand voor langsgekomen. Hij heeft de hele afvoer doorgespoten (zat behoorlijk verstopt). Met een camera vonden we vervolgens ook een wortel die erin was gaan groeien. Er was dus waarschijnlijk te weinig ruimte voor de lucht in de buis en er zijn ook wat verzakkingen waar water in blijft staan (die dan ineens door de put waarschijnlijk wordt leeggetrokken. Het schoonmaken zou voldoende moeten zijn, voor de zekerheid heeft hij ook een pijp gelegd met voldoende diameter van het hoofdriool naar een regenpijp voor ontluchting.

Ik hoop dat het nu dus allemaal goed is verholpen! Dank voor alle input hier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu