Douchekraan en de leidingen

IJsselstein

  • #1
Heren (en dames),

Ik ben bijna zover dat ik de waterleidingen in de muren en vloer ga wegwerken. Over de aansluiting van m'n douchekraan heb ik een vraag. Het is een kraan met keramische schijven, 15 cm hartafstand. Nog nooit heb ik zo'n kraan aangesloten. Wie kan me vertellen hoe ik dit moet doen?

Hoe diep liggen de leidingen in de muur? Komt er een muurplaatje op, of is er een andere bevestiging? Wie legt me in grote lijnen uit hoe het werkt?

Gerard
 

IJsselstein

  • #3
Kees, bedankt. Hier heb ik zeker wat aan. Stom van me dat ik het zelf niet eerder heb gezien... Als ik nog vragen heb kom ik terug.

Gerard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Er zijn muurplaten in de handel die al gemonteerd zijn op een metaalstrook zodat de muurplaten altijd haaks en op de goede afstand zitten.

De leidingen zo diep leggen dat er een laagje specie over heen kan.
Gebruik leidingen met mantelpijp of wicu-buis.

Solderen van de fittingen moet tegenwoordig met hardsoldeer, gebruik geen knelkoppelingen in de muur of op niet bereikbare plaatsen.

Succes.

(Bent u een kasteel aan het renoveren) :wink:
 

IJsselstein

  • #5
Tja, toch nog één vraag: er wordt gesproken over Gemini beugels. Is dit wel de juiste benaming? Ik google op dit woord maar kan geen beugels vinden. Wat is een Gemini beugel??

Gerard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Geen enkel idee, Gemini (beugels) kom je veel tegen bij geluidsinstallaties maar het is mij niet duidelijk wat ze zijn of doen.
 

IJsselstein

  • #7
Jan,

Bedankt voor je antwoorden.
Die Gemini beugels, zijn dat misschien de beugels die jezelf omschrijft met "er zijn muurplaten in de handel die al gemonteerd zijn op een metaalstrook zodat de muurplaten altijd haaks en op de goede afstand zitten."

Ik ga op zoek naar deze gekoppelde muurplaten. Heb ik het goed begrepen dat de voorzijde van de muurplaat één cm. buiten de tegels moeten komen??

Ik ben geen kasteel aan het renoveren. Het is gewoon een tussenwoning waar de hele douche / badkamer gerenoveerd wordt. En da's een hele klus voor een 'gewone ambtenaar'. Als ik klaar ben zal ik foto's op het internet plaatsen.

Gerard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Het zou kunnen dat de beugels zo heten, al die namen ook :cry:

De voorkant van de muurplaat moet gelijk komen met de voorkant van de tegels.
En da's een hele klus voor een 'gewone ambtenaar'
Dat ik mij voorstellen voor een ambtenaar. :mrgreen:
 

Jacovrie

  • #9
De Gemini beugels (het is een officiele benaming) worden ook wel muurplaatbeugels genoemd.

Het is als het ware een plaat met 2 muurplaten er op. Jan bedoelde deze ook. Zelf zou ik de voorkant van de muurplaten ongeveer iets minder dan een halve cm onder de tegels houden.

Vergeet niet de 'stoppen' er in te doen voor het afwerken van de muur (tegels afsmeren e.d.). Zo voorkom je specie in de muurplaten en kun je deze na uitdraaien van de stoppen makkelijk afmonteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu