Douchedeur aarden

Daan001

  • #1
Er is op dit forum veel te lezen over potentiaalvereffening en aarding in de badkamer, ik kan alleen niet echt vinden of de metalen profielen (of het metalen frame) van een glazen douchedeur nou ook verbonden moeten zijn met het centraal aardpunt. Weet iemand dat?

In een boekje over de NEN1010 zag ik dat "Metalen frames van voorzet- en badkamerwanden" wél onder de vreemd geleidende delen vallen, maar 'metalen raam- en deurkozijnen die geen deel uitmaken van de betonbewapening' weer niet. Is dat niet een beetje tegenstrijdig?

Kan iemand misschien nog kort uitleggen wanneer een metalen voorwerp in de badkamer een 'vreemd geleidend deel' is?
 

Gerrit

  • #2
Een vreemd geleidind deel kan door spanningsversleping onder spanning komen te staan. Dat zijn dus de vloer omdat daar wapening in zit, de c.v.- en waterleidingen, metalen douchebakken en metalen baden.
Metalen frames van wanden vallen door hun bevestigingsmethode hier ook onder.
Douchedeuren niet omdat er door de relatief korte schroeven die gebruikt worden weing kans is dat hier spanning op komt.
 

Daan001

  • #3
Heb ik het dan juist dat het kenmerk van een vreemd geleidend deel is dat deze altijd in contact staat met iets dat zich buiten de ruimte bevindt waarin je zelf staat?
Alhoewel, voor een metalen badkuip geldt dat weer niet. Maar voor leidingen, radiatoren, kranen weer wel. :?
 

Gerrit

  • #4
Voor een badkuip geldt dat de mogelijkheid er is dat deze met een leiding (aanraking) in verbinding zou kunnen staan.
 

Daan001

  • #5
Okee perfect, dan klopt die eigenschap dus...

Een laatste dingetje wat ik dan niet helemaal snap: als ik bijvoorbeeld een radiator (vreemd geleidend deel) aanraak en die staan onder spanning, en tegelijkertijd een douchedeur (niet - vreemd geleidend deel): loopt er dan geen stroom door mij heen? Er is dan toch een potentiaalverschil tussen de twee metalen objecten die ik aanraak?
 

Fiesiekus

  • #6
Dat is nou net het doel van de potentiaalvereffening: door de radiator aan aarde te leggen kan ie niet onder spanning >> 0 komen te staan.
 

Daan001

  • #7
Ok inderdaad, dat is omdat de radiator via het centraal aardpunt met de aarde verbonden is: daarmee is de 'aarding' van dat object gerealiseerd.

Maar juist de 'vereffening' zorgt toch voor de extra veiligheid? Ik heb begrepen dat als alle metalen delen met elkaar verbonden zijn en niet met de aarde, je er bij wijze van spreken evengoed twee kunt vastpakken als er spanning op staat. Omdat de potentiaal op alle objecten dan gelijk is, kan er dan toch geen stroom lopen?
 

Fiesiekus

  • #8
En als je nou met natte voetjes op een stenen vloer staat (zonder betonijzer) en met je natte hand een potentiaalvereffende kraan op 220 Volt AC (die ook op de radiator, douchewand etc. staat) aanraakt... dan toch liever alles potetiaalvereffenen op aardeniveau.
 

Daan001

  • #9
Ja precies, dat is niet fijn. Dus sowieso alles naar de aarde vereffenen.

Misschien snap ik het niet helemaal, maar dan kom ik toch weer terug bij mijn beginvraag: als je die natte voetjes op de stenen vloer nou eens vervangt door natte handen op een metalen frame van een douchedeur: kan dat dan geen kwaad? Je zou toch zeggen dat het dan een stuk veiliger is als die douchedeur ook met de aarde is verbonden?
 

Fiesiekus

  • #10
Gerrit schreef:
Douchedeuren niet omdat er door de relatief korte schroeven die gebruikt worden weing kans is dat hier spanning op komt.
Dus ook potentiaal nul komma nul nul.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu