Dop hoekstopkraan lekt

Reint

  • #1
Ik heb een hooghangend reservoir bij mijn wc. De vlotter lijkt iets te lekken, maar het lekt ook bij de openstaande hoekstopkraan. Er komt water onder het zwarte kapje vandaan, zolang de kraan openstaat.



Als ik de vlotter helemaal naar boven trek zodat die afgesloten is, lekt het iets bij de aansluiting van de vlotter en dus ook bij de hoekstopkraan.

Wat kan ik hieraan doen?
(Is het voldoende om de vlotter te vervangen, of ligt het vooral aan de kraan?)

Alvast bedankt,
Reint
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Kraantje vervangen.
 

Reint

  • #3
Dank voor de reactie Jan.





Hierbij 2 afbeeldingen.
De aansluiting naar de stortbak is helder: gewoon goed aandraaien. Maar hoe zit het het de aansluiting op de leiding, ik begrijp niet helemaal hoe ik dat moet monteren. Kan iemand hier uitleg bij geven?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De pijp loshalen bij het t-stuk, een nieuw stukje koperen pijp 12 mm kopen en een nieuw hoekstopkraantje met knelkoppeling.
 

Reint

  • #5
Waar heb ik dat nieuwe stukje pijp voor nodig?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Tussen het kraantje en het t-stuk, dat is tenminste mijn advies.

U zou het pijpje uit het kraantje los kunnen halen door het heet te maken, het is gesoldeerd, de soldering moet dan wel goed schoongemaakt worden met een doek anders krijgt u de knelfitting van het kraantje er niet op.
 

Reint

  • #7
Helder.

Nu zit er volgens mij geen stukje pijp tussen het t-stuk en het kraantje, klopt dat? Was is de functie van een extra stukje pijp?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Er zit idd. geen t-stuk maar een sok, vergissing van mijn kant, excuus hiervoor.
Koop ook een knelring voor in de sok.
 

Reint

  • #9
Ik hoop dat ik het goed begrijp.
Moet ik de volgende stappen zetten?



1. Losdraaien bij de rode lijn
2. Het kraantje losmaken uit de sok (sok is het gele gedeelte?) => hoe maak ik dit los?
3. De nieuwe hoekstopkraan er op zetten
4. De nieuwe kraan vastzetten in de sok (hoe doe ik dat?)
5. De nieuwe kraan vastdraaien op de rode lijn.

Betekent dit dat ik een nieuwe kraan moet kopen die aan de onderkant geen draaimechanisme heeft?

Groet,
Reint
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Zelf zou ik het anders oplossen: Hoekstopkraan zoals je nieuw gekocht hebt (of in elke geval van de eerste afbeelding), dus met schroefdraad onderin.

Dan een flexibele slang (met gevlochten stalen buitenmantel) vanaf de bestaande knelkoppeling naar de hoekstopkraan. Is wel even goed opletten dat een en ander op elkaar past: er zijn nogal wat verschillende soorten flexibele slang met verschillende uiteindes.

Even opmeten welke diameter het verbindingsstuk heeft en bij de bouwmarkt kijken naar een passende flexibele slang met aan de ene kant een aansluiting op zo'n verbindingesstuk en aan de andere kant op de onderkant van zo'n hoekstopkraan.

En ze zijn er in verschillende lengtes, dus ook even opmeten hoe lang ie moet zijn. Wat te lang is niet erg, héél veel te lang kan wat lastig zijn omdat ie dan kan gaan knikken.

Het voordeel van deze methode is dat het helemaal niet zo nauw komt waar je precies uitkomt: dat heb je met buis wel, die moet exact op de juiste plek zitten (en dus gebogen worden).

En als je ooit het vlottermechaniek of zelfs de hele spoelbak moet vervangen, kun je het ook zó aansluiten zonder opnieuw alles passend te hoeven maken. :wink:
 

Reint

  • #11
Dank Kees, dat klinkt een stuk makkelijker qua montage, dat moet me gaan lukken. Dan haal ik het stuk witgeverfde buis waar de kromming in zit er af, zet daarvoor een stuk flexibele slang in, die monteer ik aan de kraan. Dat moet gaan lukken, dank voor het meedenken mensen!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Het is een oplossing. :evil:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu