Doorstroming radiator onvoldoende

Pfschel

  • #1
Het probleem: sinds deze winter warmt de radiator niet goed op. De leiding tot de radiator wordt warm, een zeer klein stuk van de radiator ook. De afvoerleiding blijft koud.

De druk op het systeem is voldoende, alle andere ruimtes worden warm, de kachel is ontlucht, het systeem maakt geen geluid, de ketel heeft automatische ontluchting. Het enige dat is veranderd is dat ik vorig jaar een nieuwe ketel heb gekregen van AWB. Het seizoen voor de vervanging deed de radiator het wel gewoon goed.

De installatie: de cv ketel staat op de 2e verdieping van een hoekwoning. Deze ruimte was onverwarmd, daar heb ik een dubbele-plaat radiator gemonteerd (uit de badkamer), op 4 meter afstand van de ketel. Tot de ketel loopt 2*15mm gefitte pijp, aangesloten op de 22mm aan- en afvoerleiding van de ketel. De radiator heeft een thermostaatkraan

Wat kan de oorzaak zijn? Toch lucht in het systeem? kapotte thermostaatkraan? te weinig pompdruk?

alvast dank
 

Bernhard

  • #2
Kan je een tekening maken van de leidingen. Vanaf de ketel met de 22 buis en naar de radiator. Het probleem wordt veroorzaakt door een verkeerde aansluiting van de nieuwe radiator. Misschien kan je het een beetje oplossen door een voetventiel in de nieuwe radiator te plaatsen. Dan het voetventiel inregelen/knijpen. Tijdens het inregelen de thermoknop verwijderen. Dan het voetventiel inregelen. De radiator in woonkamer zal afhankelijk van het inregelen weer warm worden. Het is beter om de radiator bv 1pijps aan te sluiten. Dan geeft deze radiator geen storing op de rest van de installatie. mvg bernhard
 

Pfschel

  • #3
Bijgevoegd een schematisch overzicht van de probleemradiator. De klep na het voetventiel is een thermostatische kraan. Alles op de benedenverdiepingen lijkt normaal te werken. Het voetventiel werkt met een enkele schroef voor beide leidingen en staat volgens mij maximaal open. Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is de thermostatische kraan vervangen

 

Bernhard

  • #4
Ik heb je verhaal verkeerd gelezen. Ik had het idee dat een radiator beneden niet goed zou werken.
Bij de meeste ketels is de aanvoer naar de radiatoren aan de de linker zijde van de ketel. Ik weet niet of dat bij de AWB ketel anders is? De klep in het thermoventiel kan vast zitten. De klep kan je weer losmaken door met een hamer tegen de zijkant van het ventiel te tikken. Lucht in de leiding of radiator kan ook. mvg bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu