Doorgang maken in muur kruipruimte

Amazon62

  • #1
Hallo,

Graag zou ik zelf een extra doorgang willen maken in een muur dat zich in de kruipruimte bevindt.
We hebben een 30-jaren woning met houten vloer met daaronder een kruipruimte (60 cm hoog tot balken). Nu zitten er vele ondersteuningsmuurtjes onder de balken, wat het tot een doolhof maakt.

Ik wil nu gaan isoleren en folie op de grond plaatsen ivm hoge vochtigheid en koude. Daarom moet ik ook puin gaan ruimen (veel achtergelaten zooi). En het zou makkelijker gaan als ik een aantal extra doorgangen maak.

Nu is er een muur in de kruipruimte die naar boven doorloopt en de muur in de woonkamer vormt. Kan ik daar gewoon een doorgang inmaken tussen de vloerbalken in of moet dat door een stalen balk ondersteund worden? Afstand tussen de balken is ongeveer 600mm.

Alvast bedankt!

Gr Maarten

 

Amazon62

  • #2
Hier ook nog een snelle schets van de situatie:

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Dat is een draagmuur. Een gat moet berekend worden. Een (goede) constructeur berekent niet alleen de latei, maar ook de gevolgen voor de fundering. Formeel is er ook een vergunning nodig.

Een klein kruipgat moet wel mogelijk zijn, 40 a 45cm pas je vast doorheen.
 

Amazon62

  • #4
Hallo,

Bedankt voor je reactie. Ja, ik denk ook dat 45cm genoeg is. Dan kan ik dus gewoon zonder moeilijke constructies een doorgang maken.. Bedankt!

quoten niet nodig - mod
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu