Donkere houten deur, wat voor soort hout is aan te raden?

Homesweethome

  • #1
Ben nu dus al maanden bezig met deuren uitzoeken..vreselijk.:roll:
ik ben al bij een paar showrooms geweest maar ze verkopen dus bijna altijd WIT mdf deuren wel in honderd modellen maar dat zoek ik niet. Deze deuren kan je dan overschilderen in kleur, maar wij willen graag een donkere houten deur. Ons huis had dat al nu hebben we verbouwd en wil ik er weer donkere houten deuren voor terug, zou wel zo mooi zijn de voordeur is nu (donker)kastanje bruin en de trap ook.
In een bruine kleur verven lijkt me lelijk het moet echt gebeitst met kastanje de Merantie deuren massief zijn mooi maar een beetje erg duur.
ik zag een site met chinees eiken maar die hadden ze niet in de nieuwe maat
2.31m! is dat tegenwoordig.
Wat voor soort hout kan ik nog meer gebruiken en zou het mooi staan in het donker kastanje??
ik zag namelijk ook een grenen deur die niet te duur is, word dat wat denk je? wat voor soorten kan ik nog meer hiervoor gebruiken?
dan weet ik waar ik op moet googlen om mn deur te vinden...
het zou namelijk erg prettig zijn als we vast een toilet deur hadden!
:D
 

H@ns

  • #2
De vraag heeft betrekkelijk weinig zin.
Je bent gewoon afhankelijk van wat er te koop is (lang leve gewijzigde bouwbesluiten grrr!)
In de oude maat is er volle bak keuze maar in de nieuwe zit nog weinig variatie.
Grenen is goed hout en als je een lak-kwaliteit neemt (dus niet schilderkwaliteit) dan zal een donkere beits er prima op staan!

Meranti is duurder en duurzamer (maar ietsjes trouwens) dus daar betaal je ook meer voor maar voor binnen is dat echt een beetje onzin.

Japans of chinees eiken moet je heel hard laten liggen!! dit is namelijk gewoon hout van de wilde kastanje, bijzonder zacht, licht en trekt als de pest!
(tamme kastanje is wel zeer geschikt hout trouwens)
 

Homesweethome

  • #3
Goed dat je dat zegt zag net weer een chinees eiken deur voor een mooie prijs.. :?
maarre bedankt voor je antwoord, grenen kan dus prima.
zitten alleen allemaal van die knoesten in...kan ook juist mooi zijn.
kweet het zo net nog niet...
nog iemand die thuis donkere houten deuren heeft?
wat heb je daar voor hout gebruikt??
 

H@ns

  • #4
Als er veel noesten in zitten is het schilderkwaliteit.
Je hebt ze ook zonder noesten voor beitsafwerking
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu