Dompelpomp en afvoer met terugslagklep

Turesnuur

  • #1
In mijn kelder staat de wasmachine. Deze loost in een gemetselde en afgesloten bak, hierin staat een dompelpomp die het water omhoog pompt via een 40 mm buisje naar het riool.

Tenminste: deze situatie heeft in het verleden zo gewerkt, toen wij het huis kochten hadden de vorige bewoners (die er 4 jaar gewoond hebben) de wasmachine verplaatst naar boven. Ons lijkt het een stuk prettiger de wasmachine in een redelijk geluidsdichte kelder op het beton te hebben staan dan op een balken vloer op de verdieping waar mijn dochtertje een poging doet om te slapen, dus ik ben de oude situatie aan het herstellen.

1) De oude dompelpomp stond nog in de bak en was aan zijn eind gekomen. Ik heb hem vervangen door een nieuwe.

Het schakelmoment is best hoog - pas als de pomp een flink stuk onder staat is de vlotter verticaal genoeg om te schakelen. Het gevolg is dus dat de pomp vaak langere tijd in het water blijft staan - als er wel water in de bak staat, maar niet genoeg om te schakelen. Kan dit kwaad?

2) In de afvoer zat een messing constructie met een terugslagklep. Deze zit nu muurvast. Ik heb deze er tussen uit gehaald en na het pompen loopt er nu dus elke keer een paar liter water terug. Ook heb ik het risico dat als het riool een keer niet goed afvoert hij gaat lozen in mijn bak...

Waar moet ik op zoeken in Google of wie heeft een tip voor een terugslagklep die ik in / tussen 40 mm pvc kan monteren?

Mvg
Arthur
 

Pigion

  • #2
Ik ben bang dat je met de wasmachine in de kelder zo nu en dan problemen blijft houden. Afvoerwater van de wasmachine is tamelijk corrosief, dus die messing terugslagklep is daardoor vast gaan zitten. Die messing klep hoort in de zuigleiding van een schoonwaterpomp.
Er bestaan overigens kunststof (PVC) terugslagkleppen. Kijk wel even tot welke temperatuur deze mogen worden toegepast. Je kan natuurlijk ook een handbediende kunststof kogelkraan zetten en die bij de wasbeurt open zetten...... en nadien weer dicht. Dan loop je ook geen risico dat het riool terugstroomt in de bak. Een PVC terugslagklep met lijmuiteinden kost ca. € 80 (40 mm) en € 70 (32mm).
Er is een type dompelpomp die een aangebouwde vlotter heeft. Dus niet het type met de vlotterchakelaar aan 30 cm snoer. Even met Google zoeken. Het bedoelde type schakelt eerder en laat minder water in de bak. Toch zal je altijd water in de bak houden en dat kan gaan stinken
Let ook op de max. temperatuur voor deze kunststof pompen. Ze kunnen zeker geen 70 C hebben. Kan jullie huidige pomp die temperatuur wel aan?
Alles met elkaar is een wasmachine in de kelder niet echt een aanrader en zullen de vorige bewoners hem niet voor niets naar boven hebben gehaald.
Over het lawaai zou ik me niet zo druk maken. Kinderen wennen snel aan geluid en de wasmachine staat toch niet in hun slaapkamer?
Pigion
 

Fiesiekus

  • #3
Hoe hoog moet het waswater opgepompt worden?
 

Turesnuur

  • #4
Het water moet ca 2 meter omhoog gepompt worden. Voor de goede orde - alles draait nu in de kelder - en daar blijft ie ook.

Overigens blijkt het erg mee te vallen hoeveel water een wasbeurt oplevert - er kunnen zeker 3 wassen in de bak. Een enkele wasbeurt is niet eens genoeg om de vlotter te activeren.

Optie is dus ook nog om de vlotter in de up stand te fixeren en na het wassen handmatig de pomp te bedienen. Dan is ook die kogelkraan geen slecht idee!

Als ik in de bak een drijvertje met een gelijde stokje plaats kan ik ook nog aan de buitenkant zien wat de status is.

Arthur
 

Azijnpisser

  • #5
Hoe hoog kan de wasmachine oppompen? Meestal kunnen die hoog genoeg, om een verdieping te overbruggen. Probeer dat eens, dan ben je van het hele gedoe af.
 

Fiesiekus

  • #6
Je kan het idee van Azijnpisser wel proberen, maar ik denk dat 2 meter al (veel) te hoog is. Laat staan een verdieping.

Maar proberen kan allicht.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Turesnuur schreef:
2) Ook heb ik het risico dat als het riool een keer niet goed afvoert hij gaat lozen in mijn bak...

Mvg
Arthur
Is er ruimte bij het riool om een waterslot te maken en daarop een open aansluiting voor de afvoer van de pomp.
*wgb*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu