Dit kozijn nog te repareren met houtrotvuller?

T.L.

  • #1
Beste medeklussers,

Zoals jullie kunnen zien op de foto's is mijn kozijn (onderste gedeelte) in zeer slechte staat.

Ik wil dit zelf proberen te repareren. Wie heeft hier ervaring mee, of heeft het eerder gedaan?

Graag jullie advies/ mening.

Ton







 

Amdusias

  • #2
na 8 mnd lang met houtrotsanering bezig te zijn geweest kan ik met zekerheid zeggen , ga dit niet reparenen , met houtrot vuller..
het is doodzonde van je geld.

deelvervanging is hier de beste oplosing.
het is een qwesie om eerst je rabbat voor een deel wegte halen, en met een zaag een plakeje van je verrotte onderdorpel, uit te zagen , daar waar hij nog het meeste in tact is.

nu heb je een doorsnede van je onder dorpel , en koop een gehele nieuwe hier voor... mischien dat je hem moet laten na mken...
maar er is een grote kans , dat je hem zo kan kopen in een bouwmarkt waar ze al geprofileerde kozijnhout te koop hebbben.

als je 1maal de nieuwe onderdorpel hebt, teken je op de bovenkant af waar je je stijlen zitten...

schillder dan 2x goed ik met grondverf je onderdorpell.. behalve de plekken waar de slijlen komen.. hier mag geen verf komen..

(ps; de kopse kanten niet in de grond verf.. maar in de primer van de houtrot vulmiddel.. dit is beter)

zaag bij je stijlen +- 1cm boven je onderdorpel de stijlen door.. en haal de gehele onderdropel weg.

maak je onderdorpel te pas.. zodat je hem er opnieuw onder kunt plaatsen. (ps: maak je geen zorgen over de kozijn.. die blijft al het goed is wel hangen)
als i 1maal past.. dan de kopse kanten in de 2compunenten epoxyprimer zetten. dunnetje.. en de ongeschilderde plekken van je obnderdorpel.

kortom. op de plekken waar straks de houtrot vuller komt.

laat de primer een half uur drogen.. of afhangelijk wat het product zelf voorschrijft.. dit verschilt wel eens.. let hier op dus.!

smeer houtrotvuller, op de kopsekanten van de stijlen, en druk je onderdorpel op zn plekken.. en druk de over tollige gaten om de stijlen goed dicht, zodat die 1cm weer goed opgevult is met hout rot vuller...

dit fugureert nu dus als een lijm.. en zo komt je onder dorpel weer vast te zitten.. smeer du de contoeren van de stijlen zo netjes mogelijk aan..
desnoods doe je het in 2x zodra het 1e keer droog is...

daarna een qwestie van schuren en nog eens schilderen..

qwa product.. ga ik zelf het liefst voor windohcare / dryflex .. heb hier goede ervaring mee.. het is echter een duur(zaam) product..
en wordt door prof gebruikt..
alabastine.. heeft ook een heel scala aan producten.. dus het is iets wat je zelf mischien moet uit zoeken wat je wilt.. qwa budget..?
 

Amdusias

  • #3
op de foto , is trouwens ook duidelijk te zien , wat er gebeurt, bij foutief houtrotsaneren, waneer niet alles wat ook maar een beetje nat / rot is weg wordt gehaalt, dan hang je al.. en vooral bij de soorten houtrotvullers, die echt keihart worden na verloop van tijd.
dat werkt gewoon niet goed mee met de hout, en kan er weer vocht er onder komen, en dan gaat het gewoon vrolijk verder..

het is dus niet altijd even makelijk om iets echt goed houtrotvrij te krijgen.
 

T.L.

  • #4
Dank voor de snelle reacties!

Ik ga binnenkort naar een bouwmarkt/houtspeciaal zaak voor een nieuwe onderdorpel met de juiste maat. Bij de Gamma hadden ze hem niet.

Ik moet nu bekijken of ik de onderdorpel gedeeltelijk ga vervangen zoals is uitgelegd of dat ik de onderdorpel voor de zekerheid maar geheel ga vervangen. En hoe dit dan moet (onderdorpel geheel vervangen)?

En als ik de stijlen +- 1 cm boven de onderdorpel doorzaag, kan ik dan de onderdorpel er dan zo uithalen/uitschuiven? Of zit het nog ergens vast? Kan ik dit zelf repareren of moet ik dit maar door een "expert" laten doen?

Volgende probleem is dat boven de onderdorpel, houten schroten zijn bevestigd (zie de foto's) met daarachter platen waarin asbest zit verwerkt.
Ik ben bang dat als ik de onderdorpel weghaal dat die plaat misschien afbreekt.

Hoe los ik dit allemaal op?
 

Rotjeknor

  • #5
Toevallig hebben ze afgelopen zondag bij Klussen & Wonen het vervangen van een onderdorpel van een kozijn behandeld. Op hun site kan je vast wel een filmpje nog vinden.

In het kort wat zij deden was het eruit zagen van de oude dorpel met een decoupeerzaag, vervolgens nieuwe dorpel zelf van watervast multiplex (als ik het goed heb) gemaakt, met een schaafmachine de benodigde uitsparing voor het raam gemaakt. Vervolgens de kanten waar de dorpel het steen raakt in de beits gezet (exact weet ik ff niet meer), incl de kopse kanten. Dan de dorpel geplaatst met montagekit cq schroeven.
 

Amdusias

  • #6
in elk geval wat je bij K&W zag, is een mischien handig , om te zien wat ik bedoel , maar hoe hun het vast zetten , was niet echt DE manier...

in principe moet je hem eigelijk helemaal vervangen, zoals ik al zei, houtrot gaat gewoon door, als je maar en beetje laat zitten.. ( volgens alabastine producten niet ) maar dat is hun vinding , en mijn ervaring ,is toch iets anders dan dat.

wat betreft de schrootjes, en de asbest.. je kunt het wel verwijderen , mits, dus dat het heel blijft. ( de asbest bedoel ik dan :wink: ) dan is er niet veel aan de hand.. maar als je zelf zoiets hebt, ik durf het niet aan.
neem dan contact op met een paar klussenbedrijven.. die dergelijke werk doen. en laat een paar offertes maken, mischien dat het verstandiger is om het dan telaten doen....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu