Dimmer spotjes i.c.m. ventilatie

PieterJanS

  • #1
Goedeavond,

Ik wil graag even wat advies inwinnen;

Ik ben op dit moment bezig met het inrichten van mijn badkamer en daar komt ook ventilatie op het plafond in (inclusief timer).

Ik heb begrepen dat je ervoor kunt kiezen om de ventilatie op de schakelaar van het licht kunt zetten en dan met een timer op de ventilatie kunt zorgen dat die wat langer doordraait; nu heb ik 2 vaagjes:

1. Kan ik het beste dit op dezelfde schakelaar doen of kan ik net zo goed 2 schakelaars maken nu ik die optie toch heb?
2. Kan die ventilatie ook op een dimmer voor led-spots in de badkamer of is dit geen optie?

Dank!
 

Blauwbloes

  • #2
1) Lijkt me echter minder praktisch, moet je 2 dingen bedienen. Als je dat echt wil is dit echter geen enkel probleem.

2) Kan enkel als je die dimmer intern gaat ombedraden.
- Parallel met de lamp verandert ook de spanning op de ventilator. Dat is een probleem voor de timer, maar ook voor de ventilator. (Is een asynchrone motor met kwadratische belasting (schoepen). Snelheid verlaagt dan in functie vam de aangelegde spanning, tenminste binnen een bepaald bereik).

Wat uiteraard wel kan is die dimmer combineren met een bijkomende schakelaar. Ventilator/timer is dan voor de dimmer aangesloten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Een tweede schakelaar kan praktisch zijn. Dan kan je de ventilator bijvoorbeeld bij het tandenpoetsen uit laten.

Maar eigenlijk hoort een huis permanent geventileerd te worden, met een ventilatiebox. Dat is voor de gezondheid vaak een stuk beter.
 

PieterJanS

  • #5
Dank voor alle reacties!

Ik denk toch dat ik voor de aparte schakelaar ga. Inderdaad om te voorkomen dat tijdens het tanden poetsen bv die ventilatie aanstaat.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu