Diameters aftakken waterleiding

Edsub

  • #1
Onlangs is bij ons de stadswarmte afleverset gewijzigd naar eentje met een warmtewisselaar voor het warme tapwater (voorheen kregen we apart warm tapwater van Nuon).
Ik merkte dat na de ombouw ik minder waterdruk / debiet heb op mijn regendouche. Ondanks dat (volgens Nuon) de comfortklasse van het warmtapwater van '3' naar '4' is gegaan.

Inspectie van de meterkast leerde mij dat:
Na de koudwatermeter de leiding eerst is verjongd van 22mm naar 15mm en dat er DAARNA een 15mm T-stuk (en een hoop bochtenwerk om eea pas te krijgen) is geplaatst dat enerzijds de bestaande koudwaterleiding voedt en anderzijds de warmtewisselaar.

Mijn VERMOEDEN is dat die nieuwe warmtewisselaar misschien wel een hogere comfortklasse heeft (en dus voldoende water zou moeten kunnen leveren), maar die waarden nooit bereikt omdat de leiding na de verjonging naar 15mm wordt gesplitst.

Het effect doet zich overigens alleen voor bij gemengd warmtapwater. Als ik alleen de warme kraan openzet heb ik voldoende (en zelf meer dan voorheen) warmtapwater.

Graag jullie mening over de wijze van aanleggen van een T stuk in de koudwaterleiding: Doe je dat NA een verjonging of gebruik je beter een verloop T-stuk.

Had ik het zelf aangelegd, dan was de splitsing een verloop T van 22-> 2x15 geworden.

(BTW: monteur komt weer terug om eea te controleren....)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Edsub schreef:
monteur komt weer terug om eea te controleren...
Dan laat je het toch gewoon aan die monteur over?

Dit forum is er niet voor om meningen te geven over door anderen uitgevoerd werk of om te vertellen hoe deze het werk zouden moeten verrichten.

We helpen alleen bij klussen die je zelf gaat doen.
 

Edsub

  • #3
Ik ben in het dagelijks leven geen monteur en kom graag wel goed beslagen ten ijs.
Ik vroeg ook geen mening over uitgevoerd werk, maar over wat een goede manier van vertakken is. Zoals ik al zei: Als ik het zelf zou doen....
Als je me daarmee had kunnen helpen had ik (en anderen die hier wellicht ook tegenaan lopen) ook echt wat aan je reactie gehad.
En als dit soort vragen hier niet de bedoeling is: Doe maar op slot.
 
  • Like
Waarderingen: Klusser_nl

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu