Diameter aansluiting Daalderop Combifort

Sanduurrrr

  • #1
Goedenavond,

Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen, aangezien dit mijn eerste bericht is op dit forum. Mijn naam is Sander en binnenkort krijg ik de sleutel van mij eerste koophuis. Hier gaat aardig wat aan verbouwd worden, dus vermoedelijk zien jullie binnenkort nog meer berichten van mij voorbij komen!

Dan vervolgens mijn vraag:
Ik ben van plan om de volledig dikwandige CV-installatie te demonteren en een nieuwe installatie met verdelers en alupex buis aan te leggen.

De CV-ketel die nu in het huis zit, is een Daalderop Combifort. Nu blijkt uit de documentatie van Daalderop, dat de aansluitingen op de ketel 22mm zijn. In dezelfde documentatie staat: "Gebruik voor de cv-hoofdleiding minimaal een buis van Ø 28 mm, ter voorkoming van een te grote weerstand en stromingsgeluiden."

Dient hier direct op de ketel dan een verloop gezet te worden van 22mm naar 28mm of kan ik de aansluiting gewoon maken met 22mm? Persoonlijk snap ik de logica niet helemaal dat er een 22mm aansluiting op de ketel zit, maar vervolgens een hoofdleiding van 28mm voorschrijven. Kan iemand hier de logica achter toelichten?

Alvast bedankt!

Groeten Sander
 

Bernhard

  • #2
De wegen in de stad zijn smal. De wegen op de snelweg zijn breed.
1) Van A naar B op smalle wegen zal een hoge weerstand geven.
2) Van A naar B met een deel smalle weg en een deel met een
brede weg zal minder weerstand geven.
2) Is dus beter.
bernhard
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #3
Wat is de reden overigens dat je de dikwandige installatie wilt slopen? In de regel is een dergelijke installatie heel degelijk en onverslijtbaar, dus omwille van de ouderdom hoef je deze niet te vervangen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu