Deurcontact Siemens oven met magnetron defect?

Thisisme3

  • #1
Mijn Siemens HB86K570N/04 inbouwoven lijkt een probleem met een van de deurcontacten te hebben.
Aan de deur zitten twee metalen platte 'pootjes' die het apparaat vertellen dat de deur dicht is als hij dicht is. De pootjes duwen elk twee witte contactjes weg als de deur gesloten wordt.

Nu zie ik links twee witte streepjes naast elkaar en rechts maar een (alleen de linker van de twee). De linker zit normaal 'voor het gat' maar rechter zit naar opzij weggeklapt.

Het gevolg van deze situatie is dat de magnetron na ca. 3 seconden afslaat waardoor alleen de ovenfunctie gebruikt kan worden.

Twee vragen:

1. Is het logisch dat in deze situatie de magnetron het niet meer doet?
2. Is dit eenvoudig te verhelpen? Ik kan me nl. voorstellen dat ik alleen maar een veertje recht hoef te zetten waardoor het rechter streepje weer voor het gat komt te staan.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik ben geen magnetron expert, maar het volgende weet ik wel:

1. Is het logisch dat in deze situatie de magnetron het niet meer doet?
Volkomen logisch. Die dubbele schakelaars dienen ervoor dat er niet abusievelijk een deurschakelaar "deur gesloten" kan aangeven terwijl de deur openstaat. Dat is namelijk levensgevaarlijk, dan gaan je hersens koken (of zoiets)...

2. Is dit eenvoudig te verhelpen?
Geen idee. Ik weet wel dat het eigenlijk nog bijzonder is dat het apparaat nog even werkt. Meestal gaat er bij verkeerde functie van de deurschakelaar een zekering kapot, waardoor het apparaat helemaal niets meer doet. Dat zou je ook kunnen overkomen als je aan de lipjes gaat buigen.

Magnetrons zijn in principe geen apparaten om zelf te repareren. Als je het apparaat kunt uitbouwen en meenemen naar een vakman op dat gebied, heeft ie het waarschijnlijk zo voor elkaar en weet je zeker dat het apparaat daarna veilig te gebruiken is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu