Deur verven

Catr

  • #1
Hoe kan ik het beste een deur verven? met kwast of roller?
Het betreft een vurenhouten deur. Is er een speciale methode voor?

Alvast bedankt!
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Gewoon met een viltrollertje. Rol de roller eerst een aantal malen langs wat tape, zodat de pluisjes er af zijn.

Voor het geval het een bewerkte deur is: begin in de diepst gelegen delen met een kwast. De vlakken (zodra deze groot genoeg zijn voor een rollertje) met de roller lakken.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Als u een vlakke deur moet schilderen met watergedragen verf neemt u een 15 cm breed rollertje, want met een gewoon 10 cm rollertje krijgt u geen mooi resultaat: dit soort verf droogt snel en het oppervlak is relatief groot.

Doe in dat geval de verf in een bakje en breng met het rollertje direct vanuit het bakje de verf op de deur en rol uit. 1 x dwars en 1 x van beneden naar boven. Dan afblijven.

Werkt u met solventverf ( dus terpentine verf) dan kunt u het wat rustiger aan doen omdat de aantrek- en droogtijden veel langer zijn.

U kunt met de kwast vanuit de pot opzetten en met een schuimplastic lakrollertje uitrollen. Neem het rollertje met afgeronde kanten om aanzetten te vermijden.
 

EGeen

  • #4
Vilt/mohair rollers zijn makkelijker te gebruiken, maar schuimrollers geven het een gladder resultaat. Enkel de meeste dhz'ers krijgen vaak luchtbelletjes met het werken met een schuimroller.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #5
Daarom moet je het ook heel lichtjes natrekken met een brede profi 2" kwast.

Als goedbedoelend amateurtje krijg ik als volgt het beste resultaat, dit na heel veel geprobeerd en geëxperimenteerd te hebben: opbrengen met een kwast (heb je tenminste ook niet zo'n ellendig bakje maar kan je gewoon uit de pot werken), uitrollen met een schuimroller voor een goede laagverdeling en vervolgens heel licht in 1 richting van beneden naar boven natrekken (vooral geen kracht uitoefenen) met een brede kwast.

Kees zal wel meewarig zijn hoofd schudden nu :mrgreen: , maar zo krijg ik verreweg het beste resultaat met een goede dekking, zonder zakkers en zonder dat je dat typische sinaasappeleffect van een roller hebt.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
In het geheel niet!

Ik ga echter altijd uit van de vraagsteller /ster. Dit is iemand die nog twijfelt tussen een kwast en een roller.

Je maakt hieruit op dat het iemand is die het graag wil proberen maar slechts weinig schilderervaring heeft.

Je vraagt je dan af: wat is het makkelijkste voor zo iemand: watergedragen verf eerst met en kwast opzetten , uitrollen met een rollertje en dan nog een x met de kwast?

Ik denk dat bij de laatste maal kwasten in dit geval de kwast aan de deur blijft kleven :mrgreen:
 

Catr

  • #7
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik heb idd weinig schilderservaring... :o

Ik leg overigens de deur op 2 schragen dus voor druipers ben ik niet bang.
Dan lijkt mij watergedragen verf een goed idee van Kees de Schilder en dan opbrengen met een rollertje.

Moet ik zo'n deur en deurposten nog met grondverf behandelen of ligt dit puur aan de verf die ik ga kopen?

Alvast bedankt weer he! :D
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Als het een onbehandelde deur is:

1. schuren
2. gronden met watergedragen grondverf / AllGrund watergedragen
3. licht schuren en afwerken met watergedragen zijdeglans verf

Als het een reeds behandelde deur is:

1. Reinigen met een biologische verfreiniger
1. Verflaag geheel mat schuren
3. watergedragen hechtrpimer aanbrengen
4. afwerken met watergedragen zijdeglans verf
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu