Deur laten zitten bij dichtmaken kozijn?

Parallax

  • #1
Hallo,

Wij hebben een deur tussen garage en bijkeuken. Aangezien we deze nooit gebruiken en de (niet-verwarmde, wel geïsoleerde) bijkeuken 's winters stervenskoud wordt, zou ik deze deur graag dichtmaken. Aangezien ik er niet op zit te wachten de deur te moeten afvoeren, zou ik deze graag in het kozijn laten hangen.

Nu worstel ik met de volgorde van de materialen. Vanaf de bijkeuken gerekend zit ik nu op:

gipsplaat
osb
rachelwerk + isolatie
luchtspouw
DEUR
luchtspouw
rachelwerk
osb

De vragen die ik heb zijn:

- Is het überhaupt nodig om een luchtspouw te hebben rondom de deur? Het is de bedoeling dat de deur goed blijft zoals ie is.
- Moet er ergens nog een dampdichte/dampopen folie tussen? De wasdroger staat in de bijkeuken en zorgt dus nog wel eens voor temperatuurverschillen en vochtige lucht. De garagemuur zelf ligt aan de binnenzijde en staat niet bloot aan regen.

Ik hoop dat jullie op basis van deze informatie suggesties kunnen doen!
 

Knuppel

  • #2
Kun je de deur niet in stukjes zagen en met je restafval weggooien?

Dan hoef je maar aan 1 kant goed te isoleren. Scheelt je een hoop materiaal. Gat metsel je snel dicht met Gibo.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Opsluiten aan twee kanten is niet nodig en goed voor (vocht) problemen.

Voor de verkoopbaarheid van het huis kan het wel eens nuttig zijn dit demontabel op te lossen. En dus de deur te laten zitten. Als dat niet belangrijk is, dan is volledig weghalen wellicht beter. Als dat te ingrijpend is, dan aan één kant isoleren en afwerken. ;)

Aan de warme kant moet het goed afgedicht worden, naar de koude kant moet het evt. ventileren.

Het produceren van vocht in de bijkeuken betekent dat je daar meer moet ventileren.

Een deur kan je ook op een gratisaftehalen-site zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu