Designradiator gekoppeld

Fred90

  • #1
Beste allen,

Enige tijd geleden heb ik een huis gekocht. Mij viel op dat er in de groepenkast (stadsverwarming) veel warmte vrijkomt. Omdat ik druk bezig was met klussen had ik er niks aan gedaan. Vandaag heb ik mijn nieuwe keuken geïnstalleerd. Na het opendraaien van de hoofdkraan, begon die te lekken. Nadat er een monteur was geweest en wij nog over het een en ander aan het praten waren, vroeg ik hem waarom het zo warm was in de meterkast. Hij keek op een kastje en zag staan dat er 1 radiator inwerking was. Dit was echter niet zo! Alle kranen stonden uit. De monteur zei dat er waarschijnlijk een koppeling ergens was tussen de aan en afvoer(ben de benaming ff kwijt). Dit klopt ook want in de badkamer heb ik dat gezien bij een designradiator. Dit is geplaatst omdat de radiator het niet deed(begrepen van veekoper) hoe heet zoiets?

Na het vragen hoe dit op te lossen want het kost geld, want nu staat een radiator aan terwijl de kraan gesloten is. Dit kon ik simpel verhelpen door een sluit klep te monteren met een klok thermostaat. Ik ben aan het kijken voor een zonregeling systeem. Die zijn best prijzig dus dat heb ik niet zo 1,2,3.

Hoe kan ik dit oplossen?
Hoe heet het ookalweer als de aan en afvoer (onderaan) gekoppeld zijn?
Wat is de nut van het koppelen?

Ik hoor graag van jullie.

Ps. Ik heb heel heel veel gezocht en gelezen op internet. Maar ik weet de juiste benaming hiervoor niet en ben tot nu toe niet ver gekomen.

Graag advies.

Groet.
 

Marcn88

  • #2
Foto?
waarschijnlijk bedoelt een bypass of shunt leiding
 

Fred90

  • #3
Inderdaad een bypass kwam ik later achter.. Geplaatst omdat, de installatie verkeerd was aangesloten. Eerst moesten de kamers aan dan pas ging de badkamer radiator in werking(begrepen van verkoper). Vandaar zo een constructie dat er op de aan en afvoer een buis tussen zit. Kan je me uitleggen hoe dat in z'n werk gaat? Wat doet het precies? En wat zijn de mogelijkheden tot het verhelpen?

Nu is er een draai kraan aanwezig in de groepenkast die alles afsluit boven. Maar dan worden de kamers indien nodig niet verwarmt.

*edit*
Geen foto nu ben op werk.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu