Demonteren keukenpaneel ingebouwde vaatwasser

Waldek

  • #1
Ik heb een ingebouwde vaatwasser van Siemens (E-nr SE65M350 volledig geïntegreerd). Omdat ik de kleur van de keuken wil veranderen, moet ik alle frontjes afhalen om ze te laten spuiten. Tot zo ver zijn ze allemaal af behalve die van de vaatwasser.
Weet iemand hoe het keukenpaneel op deze vaatwasser normaal gesproken wordt gemonteerd (en belangrijker hoe het kan worden erafgehaald)?

Alvast bedankt
 
  • Like
Waarderingen: Herman Venhorst

Zilvermeeuw

  • #2
Ik heb een keer gezien, dat je eerst het scharnier tussen de deur en de kast moet losmaken. Daarna kon je de deur van de vaatwasser schuiven.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Aan de binnenkant van de deur ziet u vier schroeven aan elke kant, aan beide kanten twee eruit draaien, ik dacht de eerste en derde van boven, weet ik niet zeker, even proberen dus.
 

Mark en 3 meiden

  • #4
Ik heb ook een siemens die zit met 6 of 8 schroeven vast
torx 25 of 30
de rij schroeven aan de zijkanten zoals jan al zei 1 voor 1 eruit halen
de korte schroeven meteen weer terug draaien de langere zijn voor het frontje
 

Manualo

  • #5
De installatietekening/instructie is voor download beschikbaar:
Handleidingen Siemens

Vul het E-nummer SE65M350 in en neem de handleiding met taal XX en Documenttype II.
Dat is meteen een mal op maat, maar printen op ware grootte zou wel eens lastig kunnen worden.
 

Waldek

  • #6
Allen,

Heel erg bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ik ga er morgen mee aan de slag :)
 

Henny

  • #7
Aan de (smalle) zijkant van de deur zitten twee kunststof dopjes.
Achter deze twee dopjes bevinden zich torx schroeven.
Deze enkele slagen losdraaien, hiermee wordt een klemsysteem ontgrendeld.
In de bovenhoeken (aan de binnenzijde) zitten twee lange torx schroeven.
Deze twee schroeven, welke in het keukenpaneel gedraaid zitten, er geheel uitdraaien.
Soms zitten er dan nog twee lange torx schroeven halverwege de deur.
(indien dit korte schroeven zijn, dan gelijk weer vastdraaien)
 

Waldek

  • #8
Henny: ik heb net achter een van de kunststof dopjes gekeken en er lijkt niets achter te zitten (ze zijn dus puur voor het afdekken van het gat). Is het mogelijk dat het paneel alleen met de schroeven aan de boven-/onderhoeken vastzit of is het klemsysteem verder verstopt (moeilijk zichtbaar maar wel met een schroevendraaier te bereiken)?
 

Henny

  • #9
Bij de laatste generatie geintregeerde vaatwassers van Bosch/Siemens is dit klemsysteem niet meer van toepassing.
(probleem was als de vaatwasser in een hoek stond, het keukenpaneel niet te verwijderen was, zonder de machine uit te bouwen)
In dat geval zit het keukenpaneel alleen met (in de regel vier) lange torx schroeven gemonteerd.
Deze schroeven onderscheiden zich enigszins van de andere (korte) schroeven.
Na het losdraaien van de (lange) schroeven kan je het keukenpaneel enigszins naar boven trekken en uitnemen.
(mogelijk zit het paneel ook nog met twee stukjes klitteband geborgd)
 

Waldek

  • #10
Henny: bedankt voor de tip. Het is inmiddels gelukt. Het bleek dat het paneel niet alleen met 4 schroeven maar ook met twee klittenbanden vastzat (waarschijnlijk geen onderdeel van de standaard uitrusting ;-)). Bedankt voor de hulp iig. Goude tip met die torx schroeven.
 

Henny

  • #11
(waarschijnlijk geen onderdeel van de standaard uitrusting ).
Het feit dat ik dit noemde, geeft al aan dat deze twee stukjes
klitteband, als hulp bij de montage, worden meegeleverd.

Maar goed, het is je in ieder geval gelukt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu