Defecte Miele Clean Air stofzuiger

KeesC

  • #1
Hallo,

Onze Miele Clean Air S370 doet niets meer.
Ik heb hem open gemaakt en als eerste naar het snoer gekeken.
Het snoer is nog prima dus dat is het niet.
In de propeller van de motor kwam ik wel een paasei papiertje (aluminiumfolie) tegen. Dat propje heb ik eruit gehaald. Alles in elkaar gezet en weer geprobeerd, helaas hij doet het nog niet.
Wat kan het nog meer zijn?
 

KeesC

  • #2
Ik heb het snoer alleen van de buitenkant op beschadigingen bekeken, maar kon daar geen breuken vinden. Ik ga er daarom vanuit dat het niet het snoer is. Ik weet trouwens niet hoe ik hem door moet meten. Ik heb wel een multimeter, maar weet niet hoe hem te gebruiken :oops:
Waar zitten de koolborstels?
En hoe kan ik eventueel andere dingen doormeten?
 

Rusako

  • #3
Aan het begin en uit einde door meeten tegelijk ( 1 meetpen aan de stekker en 1 meetpen aan het haspel zo bruin als blauwe draad apart meeten ) kool borstels zitten voor in achter het schoep! meet deze ook even door aan bijde kanten van de koolborstels :wink:
 

KeesC

  • #4
Bij het snoer was het resultaat dat de multimeter bij de ene draad naar 0 ging, goed lijkt mij. En bij de andere draad liep de multimeter op niet goed???
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Op welk bereik had je de multimeter staan?
Zet hem eens op het hoogste bereik en zorg voor goed contact tussen meetpen en het te meten contact.
 

KeesC

  • #6
Op de hoogste stand.
Bij de ene pool loopt hij naar 0 en bij de andere loopt hij langzaam naar de 2000 V??
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Dat zal 2000 ohm zijn.
Maar wissel je wel aan beide kanten van het snoer van meetpunt?
Dus niet vanuit 1 stekkerpool naar beide uiteinden meten.
 

KeesC

  • #8
Ik heb aan beide zijden gemeten.
Om te kijken of ik goed meette heb ik een ander goed snoer opdezelfde manier gemeten.
Bij het goede snoer kwam wel 2 keer de waarde 0 voor.
Dus heb ik het snoer vervangen door een ander et voila.............

Dus waarom hij naar 2000 oom ging weet ik niet, misschien in de stekker kortsluiting? Maar hij doet het gelukkig voor het vrouwtje weer.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
:prima:
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #10
Je had waarschijnlijk breuk in een ader van het snoer. Dat is overigens aan de buitenzijde meestal niet te zien, maar komt heel regelmatig voor. De kunststof isolatie van het snoer geeft mee, waardoor de koperen kern ook kan worden opgerekt of kan wordne geknikt. Daardoor kan de koperen kern bijvoorbeeld breken, waardoor je geen, of een heel slechte geleiding krijgt.

Dat verklaart ook de hoge weerstandswaarde die je hebt gemeten op een ader.
 

KeesC

  • #11
Dank je voor de verklaring.
Nu kan ik de multimeter in ieder geval al voor 1 toepassing gebruiken.

Kan ik dan misschien ook met een multimeter ook meten of een batterij nog voldoende opgeladen is?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
Ja, op gelijkspanning zetten (DC of twee liggende streepjes boven elkaar)
Zet hen op het bereik van 2000mV (bij een 1,5 volt batterij, voor een hogere spanning zet je hem op 20V) en houdt de pennen tegen de batterij zonder met je vingers contact te maken.
Je leest vervolgens de spanning af.
 

KeesC

  • #13
Als ik dat eerder had geweten.... :idea: :!:

Bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu