Dakpannen of dakplaten?

MarijkeNita

  • #1
Hallo, mijn dak lekt hier en daar en omdat ik het toch wilde laten isoleren heb ik nu besloten om het dak te laten vervangen. Mijn dak heeft wel een beetje een rare opzet. Aan de voorkant is een plat dak, dat is verder het probleem niet. Dan heb ik een soort nok (niet veel pannen-stuk of 100 aan de voorkant en iets meer aan de achterkant). Het dak aan de achterkant gaat dan over in een hellend dak (10 graden; daar is lang geleden dus iets aan verbouwd om de kamer ruimer te maken-bij de buren is dit ook gedaan maar dan met een plat dak). Op mijn gehele dak liggen vrij grote pannen en het lekt dus op het hellende gedeelt. Dit gebeurde na de laatste Nederlandse Monsoon periode en sindsdien is het weer droog. Er ligt wel folie onder het dakbeschot. Al het hout (wat ik zo kan zien) is erg nat. De dakpannen zijn erg poreus en oud.

Nu heb ik de keuze... vervangen door dakpannen? Dit laatste is wellicht geen goed idee vanwege het gedeelte wat maar 10graden helt.

Of: dakplaten (met een isolatie laag eral aan vast gehecht).

Ik woon wel met beschermd stadsgezicht maar mijn dakpannen zijn vanaf de straat (voor en achterkant) niet te zien.

Ik vraag mij nu af wat er eigenlijk beter is: isolate en dakpannen of dus platen (met isolatie). Wat gaat langer mee, wat is er beter voor mijn dak situatie en wat isoleert beter?

Bedankt!
marijkenita
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
10 graden is voor pannen erg vlak. Op dat houten vlak kan je beter een damprem, isolatie en een dakbedekking laten aanbrengen. Zoals bij de buren is gedaan.
Er hoort geen folie te liggen onder het dakbeschot.
Met platen waar de isolatie aanvast zit heb je over het algemeen meer zaagverlies. Dus kan je duurder uitkomen als los aangebracht hout en isolatie.
Wat langer meegaat is niet te bepalen. Teveel factoren die een rol spelen. Het beste materiaal als dat slecht of verkeerd wordt aangebracht.
Plaats een paar fotos. Typt gemakkelijker. :wink:
*wgb*
 

MarijkeNita

  • #3
Folie is misschien een verkeerd woord (ik ben geen klusser), het lijkt op een soort vuilniszak materiaal wat onder het beschot zit zodat de boel waterdicht moet zijn, dunkt me. Dat is het dus niet meer.

Ik zal proberen een foto te attachen.
 

MarijkeNita

  • #4
Het probleem is dat ik een vergunning moet aanvragen wil ik er ook een plat dak van maken (zoals de buren). Ik hou de helling van 10graden dus liever zoals de huidige situatie. Bedankt voor de info, ik zal een optie voor zowel pannen als platen vragen in een offerte om te kijken wat het verschil in kosten zal zijn.

mn
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik had toch een aardig juist beeld voor me.
Dat deel is te vlak zeker voor dit type pan.
Dat vuilniszak materiaal mag er wel zijn maar dit moet onder de pannen liggen en niet onder het dakbeschot.
Merk op. Als je op de bestaande constructie isolatie gaat aanbrengen dan komen jouw pannen hoger te liggen dan die van de buren.
Je kan de pannen houden maar dan is het beste dat er onder de tengels een dakbedekking komt te liggen.
Ik bedoelde, een vlakdak dus zoals het dak nu is maar met een dakbedekking er op.
Maar zoals het nu is ziet het er beter uit.
*wgb*
 

MarijkeNita

  • #6
Bedankt! Daar had ik nog niet aangedacht en ik hoop dat als ik juist platen gebruik dat het verschil met de buren niet zo groot zal worden...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
De juiste platen wordt bepaald hoe goed je wil isoleren.
Dat zal toch gauw rond om de 70 mm worden.
*wgb*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu