Dakkapel, loden slabben op zinken dak

Matty

  • #1
Dag heren,

Ik ben van plan om binnenkort een dakkapel te plaatsen op mijn dak. Mijn dak is gemaakt van zink, dus het is wat complexer dan een dakkapel op een normaal dakpannen dak.

Het waterdicht maken gebeurt normaliter met loodslabben. Ik heb dit ook al gezien bij buren die een kapel hebben laten plaatsen. Ik kan mij echter herinneren van scheikunde dat twee verschillende metalen altijd met elkaar reageren en dat het meest onedele metaal wordt opgeofferd, ook al roest dit metaal niet in eerste instantie (zinkoxide laagje op zink voorkomt verder oxideren).

Lood is een halfedel metaal en vergaat niet, maar daardoor offert het zink zichzelf op en gaat je dak er dus aan.

Weet iemand of ik gelijk heb?
 

Michiel_H

  • #2
Lood en zink geeft geen problemen. Maar mooi is anders. Als je een strak zinken dak hebt dan is lood er bij in mijn ogen geen gezicht. Een verholen zinken goot is hiervoor dan de mooiste oplossing, dat geldt overigens ook voor een normaal pannendak. De verholen goot komt in principe onder je huidige zinken dakbedekking, deze goot loopt door tot in je normale dakgoot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu