Dakhelling golfplaten dak

Tom_m

  • #1
Goedenavond allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het maken van een hok in de tuin.
Ik wil dit gaan voorzien van een zwart bitumen golfplaten dak.

Zoals ik alles bedacht heb, is de hellingshoek van het dak +- 5 graden.
Niet echt veel. Ik kan de hoek wel vergroten, maar dan wordt het dak ook weer lager waardoor staan in het hok niet meer mogelijk is. Dit is echter wel gewenst ivm schoonmaken ed.

De afmetingen van het dak zijn niet zo groot, 1,55 lang bij 2,50 breed.
Een totaal dakoppervlak van net geen 4m2.

Ik vroeg me het volgende af:
- Veel fabrikanten raden een dakhelling van 7graden aan. Dit red ik in de huidige planning niet. Daar ik enkel in de breedte een overlap ga krijgen van golfplaten, vraag ik me af in hoeverre dit een probleem is. Heeft iemand enig idee hoe groot de kans is dat er lekkage optreed/andere problemen ontstaan?

- Zijn er andere oplossingen voor dakbedekking die makkelijk toe te passen zijn en wel een dakhelling van slechts 5graden toestaan?

Alvast bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Bij overlap alleen in de breedte maakt het niet dat het dak geen 7 cm afloopt.
 

Tom_m

  • #3
Bedankt voor dit snelle en duidelijke antwoord!

Dan hoef ik m'n ontwerp niet verder aan te passen en kan ik morgen verder. Bedankt!
 

Tom_m

  • #4
Heeft iemand trouwens enige tips over de balkdikte die ik het beste kan gebruiken voor dit dak?

Nogmaals de afmetingen: 1,55 lang bij 2,50 breed.
Een totaal dakoppervlak van net geen 4m2.

Qua geïmpregneerd hout heb ik bij de lokale Hornbach de keuze tussen balkjes van 35mmx38mm, en de stap daaropvolgend zijn tuinpalen van 68mmx68mm of balken van 44mmx68mm.

Ik denk dat de dwarsbalken wel een dikte van 44mmx68mm kunnen gebruiken, maar de gordingen waarop ik de golfplaten ga monteren hoeven naar mijn idee niet zo dik te zijn, maar wellicht sla ik hier de plank mis.

Nogmaals bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Wat is de lengte van stukje dak dat tegen een ander gebouw aan komt ?

Kijk hier ook even hoe de constructie van zo'n dak als het uwe eruit ziet.
 

Tom_m

  • #6
De lengte van het dak dat tegen de bestaande schuurmuur aankomt is 250cm.

Ik kies ervoor om vanwege het gewicht en logistieke redenen geen plaatmateriaal als ondergrond te gebruiken, maar houten regels.

Qua afwatering maak ik me niet zo veel zorgen, maar ik wil natuurlijk niet dat het dak inzakt of naar beneden komt zetten als er een pak sneeuw op ligt...

Nog een andere vraag, gezien de lage diversiteit aan geimpregneerde houtbalken, kan ik ook gewoon gebruik maken van geschaafd vuren, of is dit af te raden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
De balkmaat die ik zou gebruiken is 63 x 100 mm ongeschaafd of 58 x 95 mm geschaafd, dit is standaard maat vuren hout.
Het is niet nodig tuinhout te gebruiken.
 

Tom_m

  • #8
Jan, wederom bedankt voor de antwoorden!

Nog één vraag:

- Ik zat zelf te denken aan 4 balken in totaal, wat zou betekenen dat er op elke 62cm een balk zit. Daarop dan om de 30cm een lat van +- 4x4cm.

Zou je meer balken adviseren, of lijkt je dit ook voldoende??
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
U hebt 4 balken nodig die de afstand van 2,5 meter overspannen, 1 balk komt tegen de muur, 1 balk op 15 cm van het einde van de golfplaat en twee balken daar tussen verdelen.
Op beide zijden (1,55 meter) van het afdak een (boei)plank tegen de balken en daarop weer een plank als windveer.
 

Tom_m

  • #10
Wederom bedankt voor de reactie!

In m'n oorspronkelijke ontwerp was ik uitgegaan van een dakconstructie als volgt:

Dikke balken vanaf de muur van de schuur naar de overgestelde lange kant van het hok (de 1,55m) Hierop dan een regelwerk van latten in de breedte van het hok (de 2,5m) waarop ik dan de golfplaten vastzet.
In plaats van latten zou ik wellicht toch voor OSB plaat kunnen gaan, aangezien het gewicht hiervan toch wat lager blijkt te zijn dan verwacht, maar ik weet niet wat jullie mening daar over is?

Ik heb al balken van 180 gekocht, maar die kan ik natuurlijk terugbrengen. Is er constructief gezien iets op tegen om het dak op deze manier te maken?

Wederom bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
De golfplaten worden dwars op de lengte vastgeschroefd, daarom hebt u 4 balken nodig van ongeveer 250 cm lang, een paar balkjes van 145 cm lang en een paar planken voor boei en windveer.
De latten zijn nergens voor nodig, het is geen gipsplaat.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu