Dakgoot vervangen

Fitterfrans

  • #1
Hallo iedereen,

Ik zal me eerst voorstellen, ik ben frans en lees al een tijdje mee op dit forum. Maar nu heb ik zelf een vraag.

Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht waar binnenkort onze intrek in nemen. Het is een huis uit 1970, met houten dakgoten met zink aan de binnenkant. Ik heb geen precieze maten van de goot, maar dat is geen probleem denk ik. Er zijn een aantal dingen aan het huis die moet gebeuren, waaronder de dakgoot.
Er zijn zo hier en daar wat rotte plekken, en het zinkwerk is lek. Nu zou ik de rotte delen kunnen vernieuwen, goed schilderen en dan nieuw zink erin. Maar liever vernieuw ik de gehele goot zodat deze er weer enkele tientallen jaren tegenaan kan. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?

- Een nieuwe bak maken van houten plaatmateriaal? betonplex? garant multiplex?
Dan de buitenkant bekleden met kunststof gevelpanelen.
- een zinken goot plaatsen in beugels en hier een bak omheen maken?
- Een kunststof goot met ook nog zink erin?

Het is een doorlopende goot over het gehele blok met zinkwerk, dus kunststof valt af lijkt mij omdat je dan het zink onderbreekt.Hieronder een aantal foto's van de goot.




We willen het liefst de goot van kunststof zodat er niet meer geschilderd hoeft te worden.
Ik wil zoveel mogelijk zelf uitvoeren, aangezien ik wel handig ben. (vind ik zelf) :lol:
Bij voorbaat dank voor alle informatie.

Met vriendelijke groet,
Frans
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Neem je een goot in beugels hoe denk je dat met die houten klossen, waar de goot in hangt, op te lossen.
Hoe oud is deze goot nu schat je?
 

Fitterfrans

  • #3
Ik heb werkelijk geen idee hoe oud de goot is. De klossen kan ik afzagen maar of dat zo'n goed idee is?
Ik heb nog wat informatie zitten opzoeken, maar misschien is het beter om een nieuwe gootbak van hout te maken en dan gewoon schilderen. Kunststof is nogal duur vind ik, het duurt wel een aantal jaren voor je dat terug hebt verdient.

Maar als ik een goot van bijvoorbeeld red ceder maak moet ik dan ook de binnenkant van de goot schilderen?
Of komt het zink meteen op het onbehandelde hout?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik heb nog nooit gezien dat de binnenkant van een bakgoot geschilderd werd, ik zie de noodzaak daarvan ook niet in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu