Dakbeschot afwerken, overbelasting gordingen?

Tom_m

  • #1
Goedenavond,

Het plan om de zolder af te werken bestond al eerder, omdat er op het huidige dakbeschot aardig wat lekplekken te zien waren heb ik besloten even een herfst en winterseizoen af te wachten alvorens de boel af te timmeren.

we gaan globaal 3 "klussen" uitvoeren:
- maken knieschotten voor opslag
- afwerken dakbeschot met gipsplaat
- Ombouw om CV ketel/MV unit maken

De grootste klus is het afwerken van het dakbeschot. Het betreft een dampdicht dak uit 1975. Het dak rust op gordingen van 300x80mm die in het midden hol zijn, een soort doos constructie, zie foto's verder op.

De afstand tussen de gordingen verschilt iets, maar is globaal genomen 1,3m. Dit over een afstand van ca 6m en in totaal 4x. Dit betekent dat om ca 31m2 afwerking gaat.


De ruimte tussen de gordingen die ik af wil werken.



Bovenzijde gording, streepjes geven aan waar de balken zitten en waar ongeveer de holle ruimte begint.



Kopkant gording, in totaal 8cm dik. Het lijkt op een dikke vuren balk afgewerkt met triplex? aan de boven en onderzijde.

Ik wil een raamwerk op de gordingen maken waarop ik vervolgens gyproc platen monteer. Dit raamwerk komt iets van het huidige dakbeschot af, om oneffenheden op te vangen. Er wordt geen extra isolatie toegepast gezien het dampdicht dak.

Ik heb een aantal vragen, met name over het extra gewicht dat op de gordingen komt:

- Het raamwerk zal sowieso dicht bij de het huidige dakbeschot komen omdat ik anders in de holle ruimte schroef. Wat raden jullie qua gewicht aan, het gebruik van geschaafd vuren of metal stud profielen?

- Door het aanbrengen van het raamwerk maak ik het dak helemaal "statisch", is dit een probleem voor de werking van het dak?

- Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort gordingen en dan met name het extra gewicht wat er bij komt? Diverse huizen hier in de wijk hebben een dakkappel, maar hier zullen ongetwijfeld verdere aanpassingen zijn gedaan.
Ik kan natuurlijk onder de gording waaronder de knieschotten komen, extra dikke verticale balken plaatsen die de bovenliggende gordingen en dus het hele raamwerk waaraan de gipsplaten komen, ondersteunen.

- Hebben jullie verder nog tips voor deze klus, of dingen die ik over het hoofd zie??

alvast bedankt!
 

Tiho

  • #2
Licht het dampdicht dak eens meer toe. Een gordingdak kan makkelijk een paar gipsplaten houden.
 

Tom_m

  • #3
Een extra toelichting op het dampdichte dak: Toen we het huis kochten hebben we een bouwkundige inspectie laten doen, werd het als een dampdicht dak beschouwd.

Het dak is van buiten naaar binnen opgebouwd uit:
- Dakpannen
- Panlatten
- PE? folie
- minerale wol
- vlasvezelplaat
 

Tiho

  • #4
Pe is polyethyleen. Plastic. Rare plaats.
 

Tom_m

  • #5
Het lijkt inderdaad op een soort plastic, bij deze een foto van een stuk waar vroeger een dakdoorvoer is geplaatst:

 

Tom_m

  • #6
Hebben mensen hier wellicht nog tips?

Alvast bedankt!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Tip: gewoon doen ;)

Extra isolatie kan wel. Dan een klimaatfolie aan de binnenkant toepassen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Die folie zou dampdicht kunnen zijn maar dan is er nooit verwarmd. Zodra er gestookt gaat worden zal die PE folie aan de binnenzijde echt kletsnat worden en die gevolgen zouden zichtbaar moeten zijn.
Hoe dik is de wol en die vlasvezelplaat.
 

Tom_m

  • #9
Excuses voor de late reactie, erg druk geweest de afgelopen tijd.

Qua verwaming, op zolder hangt een oversized dikke type 33 radiator die de zolder tot een sauna kan maken. Deze staat dan ook altijd volledig dichtgedraaid. Het huis wordt vanzelfsprekend wel gewoon verwarmd.

De wol is ongeveer 5cm dik en de vlasvezelplaat ca 2cm.

Er zijn wat oude lekplekken zichtbaar, maar zoals in de startpost vermeld zijn deze kurkdrook en echt "oud". In het verleden hebben we wel wat lekkage gehad, maar dit was na het vervangen van de waterkering rondom het dakraam verdwenen.

Enkele foto's nog ter illustratie:


 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu