Dak isoleren - spaanplaat - gelige isolatie - panlatten

Tigrimang

  • #1
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw en hoop velen te helpen en zelf geholpen te worden.
Ik ben bezig met het opknappen van de zolder. Het dak wil ik nu isoleren (betimmeren). Heb diverse berichten doorgelezen ik snap het principe. Alleen hoor je ook vaak dat elk dak op zichzelf is. Dus gooi ik het ook op safe!
Mijn schuine dak bestaat van binnen uit gezien:
- gordingen 65x165mm op de bouwmuren hoh ca. 1.1m
- Spaanplaat dakbeschot (hier en daar behangen met verf) ca. 18-20mm
- Een gelig schuimachtig isolatie? ca. 25mm
- Vervolgens panlatten en dakpannen.
Er is nu een ventilatierooster (aan een zijde van het dak) geplaatst.
Daar komt behoorlijk wat kou door heen. De andere zijde van het dak heeft geen rooster.

Ik wil nu aan de binnenzijde:
- gipsplaten betimmering
- Rockwel of isover spijkerdeken (beide zijden met folie)(ca. 100mm) vast aan latjes
- luchtspouw van ca. 65mm
en dan de bestaande beschot etc.

Wat denken jullie ervan?
Alvast bedankt voor de reacties.

Stephen.
 

Tiho

  • #2
Ik heb zelf de rachels gelijk met de gordingen gehouden, dat scheelt je zeker 25 mm over het hele dakvlak.. Je houdt dan 40 mm ventilatie over en dat is meer dan genoeg.
 

Tigrimang

  • #3
Ja dat idee had ik ook. Gipsplaat tegen de gordingen vast maken..met latten tussen de gordingen. Goed idee!
Echter hoor ik van een kennis van mij dat ik ipv spijkerdeken met folie liever glaswol kan gebruiken:
Dus:
-Dakbeschot
-Glaswol strak tegen dakbeschot
-Lucht
-dampremmende folie tegen de latjes
-afwerken met gipsplaat.

Kijk, en nu wordt ik helemaal duizelig...
zoveel mogelijkheden zoveel keuzes... wat is nou goed EN veilig!
 

Tiho

  • #4
Jij hebt spaanplaat met PUR erop ook nog, zo dampopen is dat niet, die vriend van je heeft gelijk als het een damopen dak zou zijn.

Glas- of steenwol maakt daarvoor verder niet uit.

Zitten er in je nok al ventilatie openingen?

Verder bedoel ik balken tussen de gordingen, twee mm ondieper dan de rachels, dan rachelen op gipsplaatmaat op deze balken. Dan moet je dak overigens wel een beetje strak zijn al.
 

Tigrimang

  • #5
Of dat gelige op de spaanplaat PUR is geen idee... er zal toch aan de buitenzijde (tussen panlatten en PUR?) een folie-achtig materiaal zijn om vocht of water condens die toch door de dakpannen komen af te voeren?
Zal die niet dampdicht zijn? of is het toch dampopen? Ik voel wel lucht tussen de spaanplaat kieren.... al is het heeeeeeeeeeeeeel weinig.....

Ik heb in de nokken geen ventilatie openingen. Er is alleen een heel klein roostertje geplaatst aan een zijde van het dak, daarom komt wat wind doorheen...zeker om de zolder te luchten?

Ja ik wil de gipsplaten misschien horizontaal plaatsen, de breedte is 3m en daar past precies een gipslengte van 3m tussen:) Tussen de gordingen dan die rachels maken ja.

Dus mijn idee lagen aan houden, of die van de kennis? of heb je een beter idee?
 

Tiho

  • #6
Bij isolatie van je dak is het van belang dat de buitenkantkant dampopen is en de binnenkant zo dicht als het maar kan.

Lees je eens in. Gebruik de zoekfunctie. Dak isolatie invoeren. rubriek dak.
 

Tigrimang

  • #7
Ik heb even gemaild met isover:
Hun antwoord is:

Gelige schuim is dampdicht.
Hierdoor moet ik toepassen:
-afwerking bv gips
-klimaatfolie
-luchtspouw (niet noodzakelijk)
-glaswol strak tegen dakbeschot aan.

spijkerflensdeken uit den boze, ik zou dan vocht opsluiting creëren.

Dus sja, heb ook een vraag naar rockweel gestuurd.
Kijken wat zij zeggen, had me kennis dus toch een beetje gelijk:)

Ik laat het nog weten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Wat lees ik nou. :wink:
 

Tigrimang

  • #9
?
Is het niet goed qua grammatica nederlands??? :oops:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Grammatica en Nederlands is helaas, ik had heel lang geleden beter moeten opletten, niet aan mij besteed hoor. Het gaat meer om de techniek.
 

Tigrimang

  • #11
Dus je bent het eens met de lagen opbouw?

Ik kan alleen unipan glaswol vinden van 5cm...:(
Gamma en praxis gekeken... ga nog eens naar hornbach....

Kan ik trouwens gewoon normale gamma glaswol kopen van 11cm en dan die alufolie eraf trekken!??? en dan plaatsen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Sorry ik las het niet goed. Het gaat om 11 cm glaswol en ik dacht dat het om 5 cm ging.
Daarom dacht ik heel even dat ze 5 cm dikte aanbevolen. Dat vond ik nogal vreemd.
 

Tigrimang

  • #13
Uhh
Werk je daar ofzo? "Heb jij mij geantwoord? Dat je dat allemaal weet :shock:

Nee niet opgegegven gekregen...
MAar gevoelsmatig wil ik 10cm
Bovendien is unipan duurder in aanschaf dan zo ene rol dacht ik.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Tigrimang schreef:
Dus je bent het eens met de lagen opbouw?

Ik kan alleen unipan glaswol vinden van 5cm...:(
Gamma en praxis gekeken... ga nog eens naar hornbach....

Kan ik trouwens gewoon normale gamma glaswol kopen van 11cm en dan die alufolie eraf trekken!??? en dan plaatsen?
Ik zou me aan de types houden die ze hebben opgegeven aan je. Door die klimaat folie moet je isolatie een bepaalde hoeveelheid vocht kunnen bufferen en als je een isolatie plaats die deze eigenschap niet heeft kan je behoorlijk in de problemen komen.
 

Tigrimang

  • #15
Oh, hij heeft overigens geen dikte aangegeven,... van de glaswol...

Wel heeft hij gezegd, je zou bv unipan kunnen gebruiken, maar ook rol glaswol....
dus sja, dikte niet relevant dan!?

Dus ook ff wachten wat rochwell zegt
80mm is ook goed...
Mocht ik wel die bouwmarkten benoemen bij naam??? helemaal niet aan gedacht!!
 

Tiho

  • #16
Die vriend heeft gelijk door deze klimaatfolie, anders gaat dit namelijk niet goed :wink:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Ik weet niet beter hoe dikker de isolatie hoe beter het systeem van die klimaatfolie zal werken.
In een dikke plaat kan meer vocht worden gebufferd. Je kan je voorstellen als er in een dunne isolatieplaat iets teveel vocht gaat komen de isolatie waarde zal terug lopen, lijkt mij.
Daarbij zit je er veel warmer, comfortabeler bij en energie wordt toch alleen maar duurder. :wink:
 

Tigrimang

  • #18
Dus hup!!

klimaatfolie met dikke glaswol!!

Ikw acht nog wel die andere advies af... je ken niooit wieteh....(probeer haags accent) :roll:
 

Tigrimang

  • #19
Heb ook antwoord van rockwool gehad:
Glaswol dicht tegen de dakbeschot
Daarna dampdichte folie en afwerken met gipsplaat of hout.

Dus sja het wordt nu dampdicht of klimaatfolie...??!!
Of toch weer dampremmend?
Zucht gaan we weer.... :x
En als ik de de folie zet tussen de gordingen, moet ik de gordingen ook met folie bestrijken? Of is er tussen voldoende. En dan de gipsplaten afwerken op de gordingen.

Nog 1 ding!! Er is nu behang op de dakbeschot geplaatst en de vorige bewoner heeft dat ook nog geverfd. Moet ik dat eerst weghalen!??


....
 

Tiho

  • #20
Lijkt me sterk dat hun glaswol adviseren :wink:

Als er ook nog geverfd behang op zit wordt het nog dichter.

Ik vind het vreemd dat de ene een veilige methode adviseert en de andere deze waarbij je mi grote kans hebt op vochtproblemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu