Dak isoleren koud of warm

Tepami

  • #1
Wij hebben een nieuwbouw huis waarbij we de aangebouwde, half vrijstaande garage, willen ombouwen tot bijkeuken.
Het platte dak is niet geïsoleerd maar wel voorzien van grind. In het dak is een dakdoorvoer aangebracht voor een afzuigkap die we niet gaan gebruiken. Als ik het dak wil isoleren, hoe kan ik dit het beste aanpakken en wat is het voordeligst?

Koud
Ik kan aan de binnenkant gaan isoleren waarbij ik de dakdoorvoer kan gebruiken voor ventilatie. Door de balken kan ik dan gaten boren zodat het gehele oppervlakte geventileerd wordt dmv die dakdoorvoer. Maar wat is dan de beste volgorde van dampwerende, dampremende folies en isolatiematerialen.

Warm
Ik kan natuurlijk ook een omgekeerd dak aanleggen. Na wat googlen en zoeken in het forum kom ik tot de volgende conclusie en vragen.
Voor het maken van een omgekeerd dak haal ik het grind weg, leg isolatie platen op het dak en leg vervolgens het grind terug? Moet er dan nog een dampremmende folie tussen de bestaande dakbedekking en de platen? Welk soort platen kan ik het beste gebruiken en moet ik rekening houden met afschot, of hoeft dit niet omdat het dak al op afschot ligt?

Vast bedankt voor het meedenken!
 

Fiesiekus

  • #2
Intuitief zou ik voor je 2-de idee gaan. Dan heb je de minste kans op condensatie tegen het dak. Als je rondom de isolatieplaten (PUR- of PIR-platen) een rand vrijlaat t.o.v. de daktrim; kan daarlangs de regenwaterafvoer plaatsvinden.

Je bestaande bitumeuze laag is al dampdicht; daar hoeft geen extra dampremmnde laag meer bij.
 

Chathanky

  • #3
Omgekeerd dak is inderdaad de minst ingrijpende maatregel en geeft geen aanleiding tot vochtproblemen.

Alleen voor de keuze aan isolatiemateriaal zou ik XPS platen gebruiken omdat deze het minste vocht opnemen en ook normaal toegepast worden voor deze manier van isoleren.

De ballast moet er mede voor zorgen dat de platen niet aan het zonlicht bloot staan. Zonlicht zal de platen op den duur doen beschadigen.
De ballast moet voldoende dik zijn aangebracht. Leveranciers geven 5 cm aan als voldoende dekking.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu