CV zonder pomp

Jaap_kr

  • #1
Ik heb een (te) grote houtkachel in de schuur waar ik veel ben.
Nu wil ik daar een aparte cv maken 'die een andere kamer kan verwarmen' op aansluiten.
De houtkachel heeft een cv water voorziening. (alleen een water spiraal waar water door kan stromen met 2 aansluitingen, aan en afvoer)
Maar ik wil het zonder circulatie pomp maken, dus met natuurlijke circulatie.,
en met open expansie (atmosferisch vat)
Mijn vraag is: is er ergens een soort bouwtekening te halen of weet iemand hier iets van?
Ik bedoel eigenlijk: dikte , hoogte van de leidingen en waar plaats je het atmosferisch vat enz.
 

Xr8

  • #2
Het vat zit op het hoogste punt, dit vat is voorzien van een overloop. Je vult dit soort installaties totdat het vat overstroomt. Heb dit zelf nooit gemaakt. De leidingdiameters in dit soort installaties zijn groot, omdat het water via een natuurlijke circulatie stroomt en mijn inziens de leidingweerstand laag moet zijn.
Waarom wil je dit zonder pomp doen?

Succes.
 

Pigion

  • #3
Het maken van een installatie met natuurlijke circulatie kan alleen als de CV ketel lager is geplaatst als de radiatoren. Oudere huizen hadden daarom een stookkelder. Een kelder van 1 m beden het maaiveld is voldoende. Daarnaast royale leidingdiameters.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
En veel bakbeesten van radiatoren. :wink:
 

Kacheltje

  • #5
Een aantal basisvoorwaardes zal je aan moeten voldoen:

De leidingen moeten vanaf de ketel gezien minimaal 2 centimeter stijgen per strekkende meterleiding. Na de retour verzamelleiding is dat niet nodig.
De diameter van de CV-aanvoer en -retour moet voor 80 % van het systeem gelijk zijn aan de diameter van de CV-aansluitingen op de ketel.
De radiatoren dienen kruiselings aangesloten te worden, dat wil zeggen bijvoorbeeld linksboven aanvoer CV-water en rechtsonder afvoer van CV-water.
De ketel moet zoals al aangegeven op het laagste punt komen te staan.

De radiatoren hoeven niet overdreven groter te zijn omdat deze zo goed als weerstandsloos zijn. De aansluiting hadden wel een grotere doorlaat dan moderne radiatoren, dit om de vernauwingen te voorkomen. Plaatradiatoren zijn hierdoor ook minder geschikt.
Met de diameter bepaal je de circulatiekracht, hoe groter die is hoe sterker en groter je het systeem kunt maken. Maar ook hoe trager en hoe meer water je moet verwarmen. Het is een traag slecht te regelen systeem. Later werden om die reden op dergelijke systemen alsnog vaak een circulatiepomp geplaatst. Als de reden energiebesparing is zou het een slechte keuze zijn.

Voor de rest is het volgen van de natuurwetten die gelden voor natuurlijke circulatie. En dat geeft zo wel eens conflikten met de prakische of gewenste uitvoering.
 

Bernhard

  • #6
Een cv-installatie, met natuurlijke circulatie, is mogelijk.
Er zijn geen grotere radiatoren nodig.
De ketel hoeft niet in de kelder te staan.
Een installatie met natuurlijke circulatie heeft een stijgleiding en zakleidingen. De horizontale leidingen op afschot leggen is om een natuurlijke ontluchting te verkrijgen.
De beschikbare opvoerhoogte bij natuurlijke circulatie is gering.
Leidingen met grote diameters zijn nodig.
De aansluiting voor de raditoren kan aan een zijde.
De temperatuurregeling van de houtkachel tov de radiatoren en de beveilliging van de CV-watertemperatuur is moeilijk en gevaarlijk ( zeer hoge watertemperatuur ). mvgr Bernhard.
 

Jaap_kr

  • #7
Zou dit gaan werken?
Waar kan ik het beste de aansluitingen maken:
Branderblok: retourleiding onder of bovenkant van het blok?
Radiator: retourleiding onder of bovenkant van de radiator?
Open vat: retourleiding onder of bovenkant van het vat?

Of word dit helemaal niks?
 

Bernhard

  • #8
Jaap,
Niet aan beginnen. mvgr Bernhard
 

Xr8

  • #9
Met een open expansievat zal er geen druk opgebouwd kunnen worden. De watertemperatuur zal naar mijn mening dan niet veel hoger kunnen worden dan 100 graden in deze situatie. Als er geen kraan op de radiator zit dan zal er stroming gaan plaatsvinden lijkt mij.
Of zie ik in deze iets over het hoofd, pure belangstelling.

Succes.
 

Bernhard

  • #10
Bij een open installatie is er ook een statische druk. Er moet een drukverschil zijn tussen de aanvoer en de retour om circulatie te krijgen.
De weerstand van het leidingnet moet zeer laag zijn. Grote diameters leidingen en kranen met grote doorlaat, met lage weerstand, zijn toegepast in installaties met natuurlijke circulatie.
Het drukverschil tussen de warmekolom en de koudekolom is nagenoeg nul.
De waterstroom in de installatie van Jaap is dan ook nihil. mvgr Bernhard
 

Kacheltje

  • #11
Hier een praktisch voorbeeld. :wink:

 

Bernhard

  • #12
Dit is geen praktisch voorbeeld.
Ik zie ook geen leidingen op afschot.
Of hoeft dat niet als het maar praktisch is.
mvgr Bernhard
 

Kacheltje

  • #13
Klopt geen leidingen op afschot. Maar werken dit het wel.
 

Bernhard

  • #14
Ja maar de watertemp moest wel hoog zijn om een opvoerhoogte te creëren. Leidingen op afschot is toegepast om een automatische ontluchting op het hoogste punt te verkrijgen. mvgr Bernhard
 

Kacheltje

  • #15
Die opvoerhoogte krijg je in dit geval door de hoge verticale leiding naar het open expansievat.
 

Jaap_kr

  • #16
Kacheltje schreef:
Hier een praktisch voorbeeld. :wink:

Kijk zoiets bedoel ik.

Zo iets ga ik proberen.
Het gaat er bij mij niet zozeer om of het rendabel is!... maar ik ben met vervroegt pensioen (timmerman) dus ik klus/probeer graag van alles.

Natuurlijk lukt niet alles, maar ik lekker bezig.
 

Jaap_kr

  • #17
Hier mijn eerste geteste proef opstelling.



Dit werkt perfect (eigenlijk te...)
Als de kachel aan gaat word na 1 minuut de opvoer leiding warm en de retour leiding blijft tot het verwarmings blok koud.
Na ongeveer 5 minuten word de word de retour leiding vanaf de open bak warm.
Na nog eens 5 minuten is alles warm (kan nog net vastpakken)
Daarna word alles warmer en warmer en gaat het water koken (geborrel in de open bak)
Kan nu natuurlijk niks meer vastpakken :mrgreen:

Nu verder experimenteren wat ik hier mee kan.

Word vervolgd.

Nog wat foto,s van het ingebouwde verwarmings blok.




De voor en achterkant van het blok heb ik demontabel om de boel eventueel schoon te maken.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #18
Super.
 

Kacheltje

  • #19
Leuk stukje klusvleit hoor. :wink:
Je zal de wisselaar echt regelmatig moeten schoonmaken, zo direct in de rookgassen vervuilt het snel.

Ligt het koken aan de traagheid (dunne leidingen) of aan een te laag opgesteld vermogen en worden die van boven tot onder ook kokend heet?

22 mm is wel dunnetjes, hoe groter het vermogen wat je nodig hebt om warmte af te staan hoe dikker de leidingdiameters.
 

Jaap_kr

  • #20
Ja de leidingen zijn niet dik maar de in en uitgang van het blok zijn ook zo, en bovendien had ik eigenlijk niks anders liggen :(
En ja de hele leiding is dan kokend heet.
Als je de kachel aansteekt en je kijkt na een paar minuten in het open bakje zie je dat het warme water best wel snel uit de pijp stroomt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu