Condenswater in de cv

PMKoning

  • #1
Goedemorgen,

Gister kwamik toevallig op zolder en viel een natte plek onder decv ketel op. Natuurlijk meteen even open gemaakt en nu bleek de hele onderkant van de kast vol met (condens??)water te staan........

Het gaat om een Remeha Calenta 40c die sinds januari 2010 in bedrijf/geïnstalleerd is. Nu heb ik al meteen de inwendige kunststof sifon losgehaald en daar wat vervuiling uit gehaald (beetje gruis en wat insecten) maar 6 uur later stonde de hele onderkant weer vol..... :cry:

Iemand suggesties, of moet ik gewoon meteen een monteur laten komen??
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #2
Waar komt het water vandaan?
Als je daar niet uitkomt kun je beter een injstallateur inschakelen...
Anders kijken waar het wegkomt, en de betreffende pakking vervangen.

Edit: je hebt garantie dus lekker laten komen die installateur.
 

PMKoning

  • #3
Tja daar ben ik nog niet achter kunnen komen. Had dus eerst de sifon schoongemaakt en hoopte dat dat het was. Gisteravond was niet het juiste moment om nog verder op onderzoek te gaan.

Suggestie waar ik het beste kan beginnen met zoeken?

Wat betreft de garantie mss een kleine hick up: ik heb de ketel zelf opgehangen en aangesloten en alleen iemand laten komen voor het aanpassen van de rookgasafvoer op het dak (vreselijke hoogtevrees.....). Ik heb dus zo'n vermoeden dat ik daarmee dan kan fluiten naar de garantie??
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #4
Ik weet eigenlijk niet hoe ketelfabrikanten daarmee omgaan...
Heb je de garantiekaart gewoon opgestuurd?
Je kan ze altijd proberen te bellen...
 

Paneel

  • #5
Hallo

Het lijkt mij eerder dat het hydroblok lek is.
U kunt gewoon contact opnemen met Remeha, dit is een bekend probleem met de Calenta. (wordt gerepareerd onder garantie)
 

PMKoning

  • #6
Bedankt voor jullie respons, uurtje geleden gebeld met groothandel waar ik de ketel gekocht heb en die hebben de service dienst van Remeha gebeld. Morgen kon er al iemand zijn, maar dan kon het voor ons niet, dus dinsdag is de monteur er.
De groothandel gaf ook al aan dat het waarschijnlijk het hydroblok is. Kan ik ergens nog info vinden over dit soort "reguliere/bekende" problemen? Dan weet ik zeker dat ik geen discussie krijg met Remeha of de groothandel.
 

Paneel

  • #7
Om het lekken te stoppen kunt u de sifon op de helft van het rubber zetten zodat het water wat in de mantel staat gewoon wegloopt in de afvoer.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Netjes opgelost toch?

U krijgt geen discussie.
Is een bekend probleem bij Remeha.
 

PMKoning

  • #9
Goedemorgen klussers,

zul je natuurlijk altijd zien.... vanmorgen geen warm water en een storing in de ketel. Eerst nr 10, oftewel volgens het boekje een probleem met de druk. Deze staat keurig 1.8 bar. Netjes alle radiatoren ontlucht en reset gedaan, wederom storing. Nu dan maar eens ketel uit en stekker eruit.....nog geen warm water. Lijkt alsof de brander niet aanslaat als er warm water vraag komt, ik zie in het kleine spionnetje geen rode gloed.
Daarna nog een keer dezelfde riedel gedaan en de thermostaat eens op 26gr gezet en dan nu storing 05.....

Iemand nog een idee? De Remeha monteur komt dinsdag pas, heb erg weinig zin in 3 dagen zonder warm water, maar voel ook niet zoveel voor een weekend monteur die ik dan maar weer vergoed moet zien te krijgen...
Kan ik nog iets proberen? Een soort van masterreset ofzo?? Terug naar de fabrieksinstellingen? Via het schoorsteenvegersmenu?? In de gebruikershandleiding vind ik daar niets van.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #10
Draait je pomp wel?
Anders is er mogelijk een sensor kapot.
 

PMKoning

  • #11
Heb zojuist wat druk afgelaten, ca 0.1/0.2 bar en dat schijnt de truc te zijn. Pomp draaide overigens wel keurig, leek alleen of de brander niet wilde aanslaan.
Heb net al even 5 minuten zonder problemen gedoucht. Wel vreemd dat ie niet wil aanslaan met 1.9 bar op de teller terwijl de handleiding ca 2.0 aangeeft als max druk...

Dinsdag maar eens voorleggen aan de meneer van Remeha.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #12
Storing e10 en e5 zijn storingen van een te hoog temperatuur verschil en een te hoge temperatuur van de wisselaar. Ik denk dat je toch echt een doorstromings probleem hebt gehad.
 

Xr8

  • #13
Uren van een weekeinde monteur krijg je niet vergoed. Als je de ketel door een installateur had laten plaatsen dan had deze het wellicht onder garantie in het weekeinde opgelost. De dan gemaakte uren krijg je als installateur echter niet vergoed van de fabriek. Alleen eventuele defecte onderdelen.

Deze uren kosten het bedrijf dus geld, heb je eerst verdient aan het plaatsen van de ketel dan is dit een risico wat je loopt en zult moeten dragen. Als je zoals in dit geval de ketel zelf hebt geplaatst dan zul je bij inschakelen van een monteur hier voor moeten betalen. Dat lijkt mij ook niet meer dan redelijk.

Succes.
 

PMKoning

  • #14
Monteur is dinsdag geweest en heeft alles onder garantie verholpen. Ook de andere onderdelen die door het zure water waren aangetast heeft ie meteen preventief vervangen.
In het scherm van de Isense thermostaat zaten wat "druppeltjes" en de hele thermostaat heeft ie ook meteen onder garantie vervangen.

Kortom, nette service van deze leverancier!

Dank wederom voor ieders reacties en meedenken. Wat mij betreft kan er een slotje op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu