Compressor in kruipruimte?

M.L. Kuiper

  • #1
Ik wil graag mijn kleine compressor in de kruipruimte zetten om zo meer ruimte in de werkplaats over te houden en om het lawaai kwijt te zijn. Zouden er bezwaren zijn tegen het daar plaatsen van een compressor? Hij draait meerdere malen per week en wordt dan goed warm dus evt. vocht lijkt me geen probleem. Kruipruimte is overigens gortdroog, zelfs het zand is niet eens vochtig.

Ik zit te denken aan een buitenstopcontact tegen de onderkant vloer.

Dan wil ik verder een persluchtleiding aanleggen vanaf de compressor naar 2 aansluitingen in de werkplaats. Kan dat met koperen waterleidingbuis en soldeerstukken? En zijn er persluchtkoppelingen die passen op 15mm koper?

Het is overigens een professionele oliegesmeerde compessor.
 

Fiesiekus

  • #2
Lijkt me dat de compressor er wel tegen kan; maar hoe zit 't met de reduceerventiele e.d.; kan je daar makkelijk bij? En Cu-buis voor de drukleiding zal wel kunnen.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik heb ook een koperen leiding aan m'n compressor gemaakt.
Halverwege een t-stuk in gesoldeerd 15-1/2"-15 en aan het eind een 1/2" muurplaat.
In die 1/2" aansluitingen een koppeling gedraaid om de luchtslang aan te kunnen sluiten.
 

Azijnpisser

  • #4
22mm koperpijp kan 50 bar hebben. Een bocht is wat zwakker, maar 10 bar moet geen probleem zijn.

15mm buis is nog sterker.

De drukregelaar kan je gecombineerd met een vochtafscheider aan het eind van de leidig zetten.

Enige waar je een beetje mee zit, is de vochtaftap van de ketel, die is wat minder makkelijk bereikbaar.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
U kunt hier ook een gewapende luchtslang voor gebruiken met knijpklemmen, veel goedkoper en net zo goed, grote voordeel is dat de slang gewoon in het zand kan liggen en gemakkelijk te leggen is.
De verbinding van de compressor met de koperen leiding moet ook met een stuk slang uitgevoerd worden, ik zie geen reden koperen leiding te gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu