Compostbak maken

Ouderijn

  • #1
Ik heb gezocht naar compostbakken voor mijn nieuwe woning, maar geen geschikte kunnen vinden en ben daarom van plan er zelf een te bouwen. In plaats van een grote, wijde bak wil ik juist, mede vanwege de beschikbare ruimte, een soort cilindrische kolom maken met een opening aan de bovenkant waar het organisch afval in kan en een opening op de verdieping er onder. Daardoor krijgt de kolom een hoogte van zo'n 4.5 meter en een diameter van circa 35cm. Om beluchting mogelijk te maken zal ik waarschijnlijk een metalen staketsel nodig hebben met aan de binnenkant een katoenen doek. Voor de opening moet ik nog iets verzinnen.
Het geheel rust op een asfalt laag.

Zijn er nog zaken waar ik voor een goede compostering in het ontwerp rekening mee moet houden?
Zijn er ervaringen van anderen die alternatieve compostbak-afmetingen hebben gebruikt die hier gedeeld kunnen worden?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Klinkt erg ingewikkeld. Waarom zo hoog? Klim je dan op een trap om het erin te gooien?

Denk ook na over hoe je de compost er aan de onderkant uit wilt halen.

Er wordt geadviseerd om de onderkant open te laten, dan kunnen wormen e.d. er makkelijker in. Ik heb zelf twee stoeptegels onderin liggen, rondom open, maar toch makkelijker scheppen.

De mijne is gewoon van gevlochten wilgentakken. 1x1x1m. Da's ruim voldoende voor een tuin van ±150m2. De bovenkant is gewoon open. Hij werkt erg goed, je hoeft hem niet eens te legen, want er blijft niets over als je maar lang genoeg wacht. De kliko gebruik ik alleen voor gras en onkruid met zaad.
 

Ouderijn

  • #3
Het idee is dat ik vanaf de keuken op het balkon kan komen en een verdieping lager de tuin heb. Kortom, ik kan in de hoogte bouwen in plaats van de breedte en zodoende ruimte besparen. De winst zit overigens meer in het slepen met vuilniszakken, dat zal nog maar heel zelden nodig zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Katoenen doek is met een jaar verrot, u zult iets van kunststof moeten gebruiken als bekleding.
 

EvdL

  • #5
Je kan kijken of je een oude stort koker kan vinden.

Maar denk je niet dat het zomers op je balkon gaat stinken als er zo'n mooie schoorsteen op staat ??
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Er is een bepaald volume nodig voor de compostering. Ik denk dat diameter 35cm te klein is. De stank is inderdaad ook een issue. Bij mij staat ie niet voor niets achterin de tuin!

Let er ook op wat je er "officieel" in mag gooien. bv. geen aardappel en kool.
 

Ouderijn

  • #7
Dank voor alle antwoorden. Het lijkt er op dat ik beter af ben met emmer met deksel die op het balkon staat en wekelijks geleegd moet worden. De compostbak in de meer gebruikelijke afmetingen komt dan alsnog beneden te staan. Niet erg innovatief natuurlijk, maar wel praktisch.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu