Combi oven/magnetron etna type a2295rvs maakt herrie

Mho747

  • #1
Ineens is de oven magnetron herrie gaan maken.
het is net alsof de ventilator aanloopt. Een soort oscillerend geluid. Wat kan ik doen om het weer zonder herrie kan gebruiken?
Kan ik met een schroeven draaier gewoon een aantal schroeven los draaien?

Alvast dank.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het kan zijn dat het motortje van het draaiplateau niet lekker meer is. Dat kan een behoorlijke herrie maken is mijn ervaring.

Vaak heb je dan dat als ie (toevallig!) in de ene richting draait er nauwlijks lawaai is, in de andere richting veel. Bij mijn magnetron kon ik het plateau stil zetten (met een drukknop op het front), dan is het makkelijk te testen of het inderdaad daarvandaan komt. Bij deze oven kan dat volgens de gebruiksaanwijzing die ik op het internet vond helaas niet.

Aan zo'n probleem met een draaiplateaumotortjeis niet veel meer aan te doen dan vervangen, maar dat moet beslist door een vakman gebeuren! Magnetronovens zijn gevaarlijke apparaten om zelf aan te sleutelen. Ze bevatten circuits met zéér hoge spanningen, die ook na het uitzetten nog aanwezig blijven.

Daarnaast moeten magnetronovens altijd na de reparatie gecontroleerd worden met een speciaal meetinstrument, om te checken dat er geen magnetrongolven uit het apparaat kunnen 'ontsnappen'. Die zijn namelijk niet goed voor je gezondheid.

Ook reparatie van een eventuele defecte ventilator hoort bij de vakman. Wel zou je kunnen kijken of de ventilator aan de binnenkant bereikbaar is en niet iets tussen zit dat je zonder demontage ertussenuit kunt halen.

Dus niet zomaar schroeven gaan losdraaien...

Overigens heb ik zelf met een oven met zo'n (niet helemaal lekker zijnd) plateaumotortje nog jaren gedaan, het is alleen een vervelend geluid... :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu