Combi licht en 2 geaarde stopcontacten

123edith

  • #1
Ik heb in mijn keuken een combischakelaar (licht voor de badkamer en stopcontact met randaarde ineen)
Dat stopcontact gebruik ik voor een Coffeemachine en ik wil de melk schuimer ook contant in het stopcontact hebben.

Dus heb ik bij de formido een combi met 2 stopcontacten gekocht.(opdek)

Vraag: Ik zie vanaf de rechterkant van het lichtgedeelte een zwarte draad naar het rechtergedeelte van het stopcontact gedeelte lopen.

Volgens mij moet de geel/groene aarde uit de muur naar het ondergedeelte van het stopcontact daar waar het aarde teken zit.
Welke kleur uit de muur moet er nog meer in en waar moet ik die monteren.
Ik denk zelf in het linkergedeelte van de schakelaar om de "cirkel" rond te krijgen.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Aan de hand van uw vraag, moet u goed overwegen of u dit zelf kunt en wilt doen. Fouten bij aanleg van electra kan gevaarlijk zijn.

Aan een stopcontact hoort bruin, blauw en geel-groen.
Aan een schakelaar hoort bruin en zwart, of 3 x zwart als het licht ook op een andere plek bediend kan worden.

Een combinatie van een schakelaar en een stopcontact heeft soms een strip tussen één kant van het stopcontact en de schakelaar, er is dan maar één bruine draad nodig.
Aan de hand van uw vraag is het niet uit te sluiten dat iemand hier een stukje zwart draad voor heeft gebruikt.
 

123edith

  • #3


Dit is de originele doos even door mij uit elkaar gehaald zoals gekocht bij de formido
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #4
De eerste opmerking van de vorige bijdrage blijft van kracht: bedenk goed of je dit zelf veilig kunt en wilt :!: .

De bruine draad uit de muur moet aan de bovenste schroef van het stopcontact op de foto.
De blauwe draad moet op de onderste schroef van het stopcontact.
De geel-groene draad moet aan de aardklem van het stopcontact.
Als de lamp van de badkamer maar op één plek bediend kan worden, dan komt er één zwarte draad uit de muur. Die moet op een vrije klem van de schakelaar: rechtsboven en linksonder de schakelaar zijn de knoppen van de klemmen te zien, ergens is een gat waar de draad in moet.
Het stukje draad dat je hier ziet verbindt de andere kant van de schakelaar met bruin van het stopcontact.

Er moet waarschijnlijk ook nog iets van isolatie achter dit opbouwstopcontact.
Nogmaals: werk veilig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu