Cementdekvloer of betonvloer?

Stephan1974

  • #1
De badkamer in mijn huis was voorzien van een gewapende cementdekvloer van 10 cm dik. Inmiddels is deze vloer gesloopt en heb ik de leidingen verlegd. Nu zit ik te twijfelen op welke wijz eik de nieuwe vloer ga maken.

De cementdekvloer lag op een soort vilt rechtstreeks op de houten (underlayment) vloer. Ik zit er aan te denken om het nu ook weer zo te maken. Wat zou het voordeel kunnen zijn van het gebruik van lewisplaten of iets dergelijks?

Is het een optie om tempex of roofmate (bv 3 cm) te plaatsen en daarop het cement aan te brengen?
 

Fiesiekus

  • #2
Met lewisplaten kan je met minder beton/cement-dikte de vloer uitleggen. Waarom wil je tempex eronder aanbrengen?
 

Stephan1974

  • #3
Ik dacht aan een stukje gewichtsreductie en drukverdeling door het toepassen van de tempex, maar ik twijfel of het een stabiele vloer wordt dan.

Zou dat bouwvilt kunnen zijn wat op het underlayment was gebruikt? Zag er dakleerachtig uit.
 

Fiesiekus

  • #4
Was waarschijnlijk een waterdichte laag. Tegenwoordig wordt daarvoor kimband + pasta rondom gebruikt.
 

Stephan1974

  • #5
Ik heb nog eesn verder gezocht op dit forum: Zou het wat zijn om floormate toe te passen en daarover de cementdekvloer? Scheelt in ieder geval een hoop gesleep met specie...
 

Fiesiekus

  • #6
Juist Lewisplaat is bedoeld om vloerdikte en dus gewicht te verminderen. Er bestaat ook zoiets als lichtgewichtbeton, misschien is dat iets voor je?

Hier een lijst van materialen plus het soortelijke gewicht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu