Buitenmuur - voorzetwand, hoe elektra aanbrengen?

Suzannaa

  • #1
Goedenavond,

Wij zijn bezig met het renoveren van een oud vrijstaand arbeidershuisje uit 1931. Op het forum heb ik al wat topics gelezen, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Wie kan ons verder helpen?

We zijn bezig op de begaande vloer. Hebben alles gestript tot er nu in de woonkamer en keuken alleen nog de buitenmuren staan. We zijn erachter gekomen dat de buitenmuren er zo uit zien:



De liggende stenen zijn buiten, de staande stenen zijn binnen. Zonder spouwruimte ertussen.

We willen een voorzetwand gaan maken van houten liggers en staanders. Zouden jullie kunnen bevestigen en anders advies geven, of we de opbouw van de voorzetwand goed gaan doen als we deze methode toepassen?

- stenen buitenmuur
- 10 mm spouw
- dampopen folie
- houten liggers en staanders (80 mm diep) met daartussen isolatieplaten (glaswol 80 mm dik)
- dampremmendefolie
- gipsplaten (12,5 mm)

Maar nou zit ik met de vraag, waar moeten we de inbouwdozen voor de stopcontacten plaatsen? Ik las dat de holle dozen 50 mm diep zijn. En ik las dat je de dampremmende folie niet mag insnijden/aantasten.

Moet je het dan zo doen?

- stenen buitenmuur
- 10 mm spouw
- dampopen folie
- houten liggers en staanders (80 mm) met daartussen isolatieplaten (glaswol 80 mm)
- dampremmendefolie
- houten liggers en staanders (50 mm) met daartussen de elektrabuizen en inbouwdozen
- gipsplaten (12,5 mm)

Dan heb je een loze ruimte van 50 mm, puur alleen voor de elektrabuizen en inbouwdozen. Is dat gebruikelijk? Of hoeft dat helemaal niet? Want je snoept daarmee wel 50 mm van de woonruimte af zo. Hoe wordt normaal gesproken elektra aangelegd in voorzetwanden die worden voorzien van dampremmende folie?

Wie kan ons helpen? Alvast bedankt.



[/url]
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Die 10mm spouw is wel wat aan de krappe kant. De muur moet dan wel superstrak zijn aan de binnenkant. Ik hou meestal minimaal 20mm aan spouw aan (op kaal opgemetselde muren waar de baarden afgeschraapt zijn).

Je mag dampremmende folie wel insnijden als je het maar zorgvuldig afplakt/afkit rond je inbouwdozen. Je kunt ook eerst je dampremmende folie vastnieten, wat 'speling' houden (dus niet strak vastnieten aan het regelwerk) rond de inbouwdozen en de folie dan achter de inbouwdozen/leidingen laten lopen.

Die tweede manier van je wordt ook gedaan, maar dan opdikken meestal met regels van 20mm zodat je in ieder geval je leidingen makkelijk kunt trekken. Rond je inbouwdozen druk je dan de dampremmende folie dan idd 30mm in maar als je een beetje speling in je folie houdt gaat dat ook prima.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Grote kans dat die klampmuur gewoon weggehaald kan worden. Even erop letten dat ze toch niet stiekem dragend zijn. Bij mijn huis (ook zo'n oude arbeiderswoning) lag de verdiepingsvloer er gedeeltelijk op.

Die tweede laag voor installatiewerk wordt inderdaad vaker gedaan.

Ik adviseer je om meer isolatie toe te passen. 80mm glaswol is niet van deze tijd. Als je een huis grondig opknapt, ga dan minimaal naar nieuwbouwniveau volgens bouwbesluit. Dan zijn de stookkkosten in de toekomst ook nog enigzins betaalbaar.

Denk ook aan kierdichting en ventilatie. Tip: maak een totaalplan voor het huis; Wat is het gewenste eindresultaat. Eventueel kan dat gefaseerd uitgevoerd worden. Maar dan zie je of er conflicten/dubbelingen zijn.
 

Suzannaa

  • #4
Beste Cypruse en IJkenhout,

Bedankt voor uw snelle en duidelijke reacties.
Dat van de 20mm spouw klinkt inderdaad wel beter, want de muren zijn niet zo heel strak.

Fijn om te horen dat dampremmende folie toch wel ingesneden mag worden. Dan moeten we er gewoon goed op letten dat we het zorgvuldig afplakken rond de inbouwdozen.
En dat het ook prima werkt als we een beetje speling in de folie houden. Dan hoeven we niet perse 50mm ruimte aan te houden voor de inbouwdozen, maar 20mm vanwege de buisdiktes van de leidingen. Maar als je de dan de folie met 30mm induwt met de inbouwdozen, dan druk je ook isolatie 30mm in? Of zie ik dat verkeerd? Drukt de isolatie dan niet de 20mm spouw daarachter dicht? Of zorgt de dampopenfolie ervoor dat dat niet gebeurd, als je deze wel strak tegen het regelwerk bevestigd?

We zitten nog een beetje te twijfelen of we eventueel 80mm isolatieplaten willen aanbrengen, met daarvoor nog 45mm isolatieplaten. Om zo nog iets beter geïsoleerde ruimtes te hebben. Is dat voldoende of raad u nog dikkere isolatieplaten aan? Wat is de nieuwbouw standaard? En zijn er met twee diktes isolatieplaten op elkaar nog problemen die daarbij komen kijken of is dat allemaal prima?

Het weghalen van de klamnmuur kan denk ik niet. We zien dat de balken van de verdiepingsvloer erop rusten, dus dat laten we liever zo.

Nog even een andere vraag. We willen straks ook boekenplanken en dergelijke aan de muren kunnen ophangen. Heb ik goed begrepen dat je dan het beste in die muren OSB platen achter de gipsplaten kan bevestigen?
Welke dikte raad u aan? Ik zag 9 en 18mm voorbij komen. (En weet u toevallig welk type ze bij de bekende bouwmarkten verkopen? Ik las over vier types OSB platen).
En moet de dikte van 12,5mmm gipsplaat dan nog aangehouden worden. Of kan deze dunner als er OSB plaat achter zit? Wat raad u aan?

Alvast bedankt!
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #5
Achter de inbouwdozen neem je wat isolatie weg zodat je de isolatie niet naar achteren drukt. Je mag je spouw niet dichtdrukken.

Ruwweg 120cm aan isolatie is prima. 2 platen op elkaar kan ook goed.

Houten platen achter de gipsplaten is een goed idee. Ik ben zelf meer een voorstander van underlayement dan OSB (OSB zijn die geperste vlokken, underlayment is feitelijk vuren multiplex). Als het in ieder geval maar mes en groef is, als je dat onderling nog verlijmt krijg je een hele stevige muur. Ik zou 18mm gebruiken, 9 mm geeft niet genoeg houvast voor boekenplanken.

Je kunt inderdaad wat dunnere gipsplaten dan gebruiken maar zet ze wel goed vast omdat ze wel eens wat sneller 'golven'.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Nieuwbouweis is voor gevels een Rc van min.4.5. In glaswol is dat meer dan 15cm.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #7
Je kan de gevel wel zo aanpakken maar je krijgt zo'n stokoud huisje toch niet volledig naar de hedendaagse isolatie normen (vloer, fundering, dak, kozijnen, glas). Je moet kosten en moeite wel afzetten tegen een realistisch en haalbaar resultaat.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Veel van die oude huisjes zijn prima naar hedendaagse maatstaven op te knappen. Maar ik ken die van TS niet :)

Het is maar een advies.
 

Suzannaa

  • #9
Bedankt voor de snelle en duidelijke tips en advies! Hier hebben we echt veel aan. We gaan voor de dubbel 70mm, zodat we op 140mm uitkomen. Valt dan mooi tussen jullie 120 en 150mm in.
Als we nog meer vragen hebben, horen jullie het wel. :) Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu