Buismotor aanbrengen bij knikarmscherm

Geertpetro

  • #1
Hallo,

Ik heb mijn oude kapotte knikarmscherm omgebouwd. Ik heb op de rol een nieuw doek gezet met een lengte van 4 meter en met een staaldraad gaat het naar het eindpunt. Gevolg hiervan is wel dat ik nu wel even sta te draaien.

Nu zit er aan te denken om eventueel gebruik te gaan maken van een buismotor, maar als ik dan zo kijk zie elke keer de afkorting nm met daar een getal voor. Wie kan mij vertellen wat dit inhoudt.

En is eigenlijk wel mogelijk om met die 4 meter een buismotor te gebruiken.
Wie kan mij helpen of heeft er mischien een ander idee?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Misschien is het handig als je even vermeldt wat de afmetingen van dat knikarmscherm zijn, en waarom er nu 4 meter doek op zit. Meestal is de uitval zo'n 2,5 meter. Geef in elk geval zo veel mogelijk informatie over de situatie!

De afkorting nm slaat bij de leverancier, die ik op het gebied van losse buismotoren ken, op de kracht (eigenlijk koppel) uitgedrukt in Newtonmeter.

Verder heb ik met het aanbrengen van dergelijke motoren geen ervaring, maar het lijkt me een vak apart, je zult echt wel moeten weten wat je doet!

Misschien een vraag voor "onze Kluske"?
 

Geertpetro

  • #3
1 van de knikarmen was gebroken. Omdat het terras tussen 2 stenen bergingen zit dacht ik ik zet er een langer doek op dus nu is het hele terras overdekt wat met deze warmte wel lekker is de ruimte tussen de bergingen is zo'n 3.40 m.
 

Kluske

  • #4
Het nummer en de letters nm staan voor het vermogen van de motor.
Nm zijn newton meters en de cijfers voor het aantal newtonmeters.

Wanneer je een scherm hebt van plusminus 4 m breed moet je zorgen dat je minimaal een motor neemt van 35 nm, het liefst een van 40 nm.
 

Kluske

  • #5
Ik had niet alles gelezen van je verhaal, maar een uitval van 4 meter bestaat niet: 3,5 is bij mijn weten het grootste uitval.
De knikarmen zijn niet langer, dus 4m doek is helemaal niet nodig in de lengte, in de breedte is het geen probleem.

Wij werken altijd met het eerst vermelden van de breedte maten en dan het uitval(hoogte). Geef maar aan wat de excate maten zijn en dan kan ik je misschien verder helpen.
 

Geertpetro

  • #6
Ik maak geen gebruik meer van de knikarmen omdat 1 van de 2 gebroken is. Het scherm is 3.40 breed en de lengte van het doek is 4 meter. Ons terras ligt tussen 2 stenen bergingen in.

Nu zit aan de muur van het huis nog het oude scherm zonder knikarmen. aan het eind van de berging (4 meter vanaf het huis) heb ik steunen aan de muur bevestigd en een staalkabel hieraan vast gemaakt.

Waarschijnlijk komt er nog een balk tussen de bergingen, met hierop ook een draaimechanisme van een zonnescherm. Wat ik eigenlijk zou willen, maar niet weet of dit mogelijk is, is om met 2 draaimechanismes, hier in elk een draaimotor te doen en wanneer het mogelijk is deze te koppelen zodat je met een draad of band het doek elektrisch over het terras te laten lopen.
 

Kluske

  • #7
Ja, dit is mogelijk, maar een heel duur systeem. Wij noemen het een FTS systeem dat wil zeggen dat je werkt met 2 motoren.

Bij het uitdraaien werkt een motor als trekkende motor en de andere als remmende deze gaat aan het eind of wanneer je de schakelaar los laat
een stukje terug draaien zodat het doek strak wordt getrokken. Bij het ingaan werkt het systeem averechts.

Je hebt hier voor een speciaal schakel materiaal nodig.
 

Geertpetro

  • #8
Waar moet je dan aan denken, in welke orde van grootte?
 

Kluske

  • #9
Zo daar was ik weer even met mijn dochter naar de film geweest.
Daarom kreeg je maar een half antwoord van mij.
Oke, de orde van grootte is Gemini FTS 25/17, de koppel is 25 nm het toerental is 17 omw/min.

Het FTS-systeem bestaat uit twee voor deze toepassing specifieke buismotoren en een FTS besturingskast, een buismotor is gemonteerd in de oprolbuis van het doek, de tweede buismotor is gemonteerd in oprolbuis voor de banden (de staaldraden die jij omschreven hebt).

Wanneer je dit systeem wilt gebruiken, zul je dit moeten bestellen bij een zonwerings bedrijf bij je in de buurt. De kosten zijn nogal hoog: je moet denken aan een bedrag van ongeveer 700,- euro.
 

Geertpetro

  • #10
Bedankt voor de info, maar dat wordt me toch een beetje te gek.

Zijn er eventueel ook nog andere mogelijkheden?
Ik hoor ze graag?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Ik denk dat alleen indien je elektronisch voldoende thuis bent om zo'n systeem zelf te bedenken, dus met relais, en besturingscomponenten, dat je zoiets zelf zou kunnen bouwen.

Anders is het geen doen, dit zal zelden voorkomen in de "klus" wereld, en de kans dat je een pasklaar schema / bouwplan krijgt hier op het forum acht ik nihil.

Je zou je vraag voor wat betreft de besturing nog eens neer kunnen leggen bij het Circuits online forum, misschien zit daar iemand die al wel eens zo'n besturing heeft gebouwd.
 

Kluske

  • #12
Er zijn nog genoeg mogelijkheden, maar dan moet je zelf wel wat werk verzetten.

Monteer aan het eind van je schuurtje of muur waar het scherm tussen komt een tweede buis. Monteer aan het uiteinde van je doek een profiel over de volle breedte van je doek, hieraan schroef je aan de zijkanten een staal draad.

Deze monteer je aan de tweede buis. Aan de zijkant van de tweede buis wikkel je een tweede stuk staaldraad met een contragewicht, zodat wanneer je het doek met de handbediening van de eerste buis afdraait, het staaldraad zich op de tweede buis wikkelt en het contra gewicht zal zakken en je doek strak houden.

Het is een zelfde systeem dan het beschreven FTS-systeem maar dan hand bediend.

Succes.
 

Geertpetro

  • #13
Kijk aan zo iets zat ik net te denken wat werk vind ik niet erg.
Alleen nog een paar kleine vraagjes:

Dat van die 2e buis en dat profiel over de hele breedte van het doek snap ik. Dat profiel kan neem ik aan gewoon de voorkant zijn van het oude scherm zijn.

Hier moet dan aan de zijkant een staaldraad vast gemaakt worden om zo'n manier dat je het andere uiteinde vast kunt maken op de andere buis.
Maak je dit gewoon op de buis zelf vast? Is het de bedoeling dan dat het de kabel op de buis gerold word, zoals normaal het doek er oprolt?

Hoe van die draad met contra gewicht kan ik niet nog helemaal duidelijk krijgen voor mij zelf, graag nog uitleg.
- Moet je uit / van die tweede buis het opwindmechanisme verwijderen?
- Hoe bevestig je die 2e staaldraad aan de buis.

Het gewicht van het contragewicht is neem ik aan een kwestie van uitproberen?
 

Kluske

  • #14
Oke even wat uitleg!

De tweede buis kan precies het zelfde zijn als de bestaande buis, hier laat je het draai mechanisme aan zitten.
De tweede buis ga je alleen maar met kunststof proppen (dezelfde die ook in de doekbuis zit aan de contra zijde) vast zetten zo draait de buis ook lekker licht zonder teveel weerstand.

Doek op doekbuis draaien en je profiel aan de doek schuiven. Staaldraad bevestigen en deze zolang maken dat je deze aan de tweede buis kunt bevestigen door ook nog even twee á drie slagen op de buis te draaien.
Boor een gat dwars door de buis en steek hier de kabel door en plaats aan de andere zijde een klem, nu zit je staaldraad aan de buis vast.

Draai een stuk staaldraad in tegengestelde richting van de zojuist gemonteerde draad zodat door middel van het contragewicht de kabel af zal rollen en zo het doek strak zal trekken.

Het opdraai mechanisme daar bedien je het scherm mee om het doek op en af de buis te draaien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu