Brommende verwarmings buizen / afsluitklep

Invisibleman

  • #1
Beste mensen,

In onze woning (bestaande nieuwbouw) zit vloerverwarming in de huiskamer en hal. De slaapkamers hebben radiators. Nu is er al een geruime tijd (eigenlijk vanaf het begin) het probleem dat de verwarming door het hele huis regelmatig bromt. Hij bromt zo hard, dat je hem 's nacht uit moet zetten anders kun je niet slapen.

We hebben dit probleem ook aangekaart, omdat er ook een ander probleem was, en werd er steeds gezegd, dat zij er niks aan konden doen. Dit werd veroorzaakt door de afsluitklep bij de verdeling voor de vloerverwarming. Het zou kunnen dat je er niks aan kunt doen, maar lijkt me sterk. Het lijkt me eerder dat ze zich ervan af willen maken.

De situatie is als volgt; op de zolder staat de verwarmingsketel van intergas. Deze is, via een Honeywell thermostaat aangesloten op een zonneboiler voor warmwater en een buiten temp sensor.


De leidingen gaan naar beneden, maar zitten vervolgens achter een schot, dus kan ik niet zien, hoe het precies gaat. Maar 1 etage omlaag in een slaapkamer zit een verdeling voor de radiatoren op de slaapkamers en douche, welke ieder een eigen aan- en afvoer leidingen hebben. Ik vermoed dat er achter het schot een T stuk zit voor deze verdeelblok aan te sluiten o de CV leiding.


Vervolgens gaan we 1 etage omlaag, daar is onder de trap een hok waar de verdeling voor de vloerverwarming is.
Nu is het wel zo dat als de afsluitklep open of dicht gaat, weet niet precies wat wat is, maar volgens mij als het witte omlaag gaat, dan begint het brommen
Ook valt het me op, dat je deze blok gewoon kunt bewegen, enkel alleen het grijze gedeelte en je kunt hem geen slag draaien maar toch. Volgens mij wordt de afsluiting ook weer geregeld door de Honeywell thermostaat naast de CV-ketel en niet door de thermostaat in de huiskamer.

Verder zit er dan nog de pomp
en de drukmeter


Als de vloerverwarming warmte vraag, dan staat de CV temp op 50 graden, dit is ook ingesteld op de verdeelblok bij de vloerverwarming. Ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben, maar geef het voor de zekerheid door.

Nu is mijn vraag, is er iets aan te doen aan het irritante harde brommen van de verwarming of iets te vervangen? Het lijkt erop dat het inderdaad aan de afsluitklep ligt en het geluid versterkt wordt door de trilling die deze veroorzaakt aan de leidingen.

Tevens een vraag over de waterdruk. Deze staat nu op zo'n 2.4 - 2.8 bar (ligt eraan als de verwarming aanstaat of niet) tot hoeveel druk mag ik deze ketel vullen. De verwarming zelf staat zo'n 8-9 meter hoger dan de waterdruk meter.

En moet ik deze bar aanhouden als de verwarming aan- of uitstaat?

En de vulopening zit bij de vloerverwarmings-verdeelblok, moet dan de vloerverwarming draaien of juist niet?

Sorry voor het grote en vele vragen, maar ik probeer zoveel mogelijk info aan jullie te geven en hoop ik dat ik het probleem hierdoor aan kan gaan pakken.

met vriendelijke groet,
Hans
 

Marcn88

  • #2
Het brommen van de klep ligt aan de vc8010 motor deze kunt u vervangen of is een dunne 5/4 rubberen ring tussen motor en messinghuis plaatsen
cv ketel vullen tot 1,5 bar gemeten bij toestel dat de waterdruk beneden hoger is dat klopt elke meter waterkolom is 1/10e bar dus 10 mtr is 1 bar druk
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #3
Als je de ketel uitzet (meest linker knopje) zie je de waterdruk op het display. Ik zie ook een vul kraan op de expansievat beugel zitten. Heb je alleen nog een water kraan nodig om te vullen bij de ketel.

Als de het brommen alleen voorkomt als de witte pen van d vvw klep naar beneden toe loopt, en als de pen beneden is stopt het brommen. Dan is het idd de klep motor. Als de rubberen ring niet helpt, moet er een nieuwe motor op.
 

Invisibleman

  • #4
Hallo Marc & Screech,


Allereerst bedankt voor jullie reacties en sorry, dat ik nu pas reageer, maar ik was 'n paar dagen weg.

Maar afgelopen zaterdag heb ik eerst de goedkope oplossing geprobeerd en een dunne rubber ring ertussen gezet. Ik heb daarna de kamer thermostaat hoog en laag gezet en er kwam inderdaad geen geluid meer. Ook zit de grijze blok vaster op de leiding, kan hem nu niet meer zo draaien, zoals van te voren.

Dus zover is dit een goeie oplossing. Echter gezien de temperaturen, moeten we nog even afwachten als de verwarming op de normale manier gaat werken. Daar vtv het geluid 95% aanwezig was, maar soms ook net niet (of niet zo duidelijk).

Voor het vullen, heb ik inderaad nog extra gekeken en zag daar inderdaad een vul kraan bij de expantie vat maar zag daar geen druk meter, dus wilde ik nog het boekje erbij nemen van de ketel om te zien hoe ik deze meter daar te zien kreeg. Maar ben dit helemaal vergeten. Maar ook hiervoor mijn dank, zal ik komende week ook dit even nakijken. Echter zal deze dan wel goed staan, gezien de druk beneden. En ja, voor het vullen is daar een kraan. In dat hok staat n.l. ook de wasmachine. dus dat moet dan goed komen.

Beiden nogmaals bedankt,


Gr.
Hans
 

Invisibleman

  • #5
Hallo Marc & Screech,

Ik wilde jullie nog even doorgeven, dat het rubbertje echt heeft geholpen. Wat het brommen betreft.

Ook zat er in de ketel zo'n 1.3bar en heb ik deze boven gevult tot 1.5bar.

Nu is er alleen nog het volgende. Als de afsluitklep dicht staat, lijkt er nog steeds water doorheen te stromen.Tenminste zo hoort het aan. Net voor de afsluitklep, zit er zo'n rode knop, welke volgens mij de splitsing moet openen tussen de aan- en afvoer voor de afsluitklep, zodat het water wel kan stromen. Als ik hier aan draai, en iets verkeerd zetm begin het te piepen of harde sis geluid te geven. Als ik hem het stilst zet,dan lijkt er dus nog steeds water door te klep te stromen en ook lijkt het alsof de pomp achter de afsluitklep, blijft draaien ook al is de afsluitklep dicht. Is dit normaal?

En is er niet een oplossing, waarbij als de asluitklep dicht gaat, de splitsingklep (of hoe dat heet) automatisch open gaat? En dat de pomp dan vanzelf uitgaat?

mvg
Hans
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #6
Die klep met het rode dopje is een bypass. Deze stel je af op een drukverschil tussen aanvoer en retour, meestal 0,2-0,3 bar. Als het drukverschil groter wordt, bijvoorbeeld omdat de klep dicht gaat, dan zal hier water door gaan lopen.
Op welke stand staat de pomp in je ketel? Deze kan wellicht ook wel een standje lager.(standaard staat hij op de hoogste stand)
Voor de vloerverwarming kun je een pompschakelaar zetten, zodat deze pomp uit gaat als er geen warm water de vloer in loopt.
 

Invisibleman

  • #7
Hallo Ingmar,

Ik heb vandaag gekeken. Als ik de ketel uitzet (om de waterdruk te zien) dan gaat die van 1.9 naar 1.6 bar en de operatie stand is 1, 5 is volgens verwarmen. Dit lijkt me goed te zijn.

Verder is er boven geen pomp of iets dergelijks en in de ketel boek staat er niks in, dat hij in de ketel zelf zou zitten, maar extern. Met een afbeelding zoals de pomp beneden. Daar staat de pomp inderdaad op nummer 3.

Onder de pomp (niet aan de pomp) zit zelf wel een sensor, waarvan ik niet uit op kan maken waar deze naar toe gaat. Lijkt aan de muur te hangen, maar dit vind ik vreemd.

De waterdruk beneden staat op zo'n 2.6 bar met water temp 20 graden.

De bypass hebben we op ongeveer 0.5 bar staan, alles wat lager wordt, of bij de afsluitklep begint het erg hard te piepen of zo'n hard geluid te geven alsof er lucht ontsnapt of vacuum gezogen wordt. Dus die 0.2-0.3 daar kom ik nog niets een in de buurt.

Verder zijn er 3 instellingen, welke volgens mij de druk in de vloerverwarming moeten regelen. Deze staan standard op hoogste stand bijna 3. Als ik hieraan draai, begint daarboven weer zo'n lucht ontsnappend geluid.

Tijdens het vullen, kwam er alleen bij een ontluchter boven de expansievat lucht uit.

Als jij (of wie ook) enig idee heeft, dan hoor ik het graag. Gezien je aangaf dat de bypass op zo'n 0.2-0.3 bar moet staan en wij hem bijna hellemaal hoog (0.5) bar moeten zetten.

Hieronder enkele foto's van alle instellingen.

Graag zou ik e.e.a. opgelost zien en de verwarming werkt zoals die hoort, zonder dat het evt. tot schade gaat lijden.

 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #8
Dat piepen komt dus omdat de pomp, die IN je ketel zit waarschijnlijk op een te hoge stand staat.



Als je de mantel weghaalt zit hij achter het gasblok.
 

Invisibleman

  • #9
Hallo Ingmar,

Ik heb hem gevonden en hij stond inderdaad op 3. Ik heb hem nu op 2 gezet en het piepen is zeer zeker minder.

Moet ik onder de pomp (bij de vloerverwarming ook op hetzelfde zetten ofmaakt dit niet uit?

Ik heb de bypass nu op 0.2-0.3 zet, dan hoor je nog steeds een harde stromings geluid (alsof er lucht ontsnapt). Misschien dat ik even moet wachten tot de opgebouwde druk iets afgenomen is (nu de pomp lager pompt).

mvg
Hans
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #10
Die druk veranderd zodra de pomp op een andere stand staat, daar gaat geen tijd overheen.
Je zou ook nog kunnen proberen hem op stand 1 te zetten. Afhankelijk van je leidingwerk kan dat ook nog prima werken. Als dat te weinig blijkt te zijn dan ga je dat denk ik merken aan radiatoren boven die niet goed meer warm worden.

De pomp op je vloerverwarming kan ook wel een standje terug inderdaad. Ook dit is een kwestie van proberen. In de regel is het zo dat hoe hoger de pomp staat, hoe egaler de vloertemperatuur is. Je hebt echter een vrij kleine verdeler (3 groepen) terwijl die zelfde pomp op verdelers met 6 groepen ook gebruikt wordt. Stand 3 is dus vrijwel zeker te hoog. Ik zou gewoon beginnen op stand 1, en als dat niet voldoet dan stand 2.
 

Invisibleman

  • #11
Hallo Ingmar,

Nadat ik de verwarming even had laten lopen, kon ik de bypass op 0.2-0.3 zetten. er komt even dat geluid alsof er lucht ontsnapt (maar niet storend) en eventjes later hoor je niks meer. Dus dit is opgelost.

De vloerverwarmingspomp heb ik op 2 gezet en is een wereld van verschil en hoor je ook niet meer.

Dus alles is nu opgelost. Al deze tips hadden we eerder moeten weten. Het is allemaal nog nooit zo stil geweest.

Wil jou en ook de anderen bedankten, voor jullie hulp en duidelijk uitleg.

groetjes,
Hans
 

Invisibleman

  • #12
Hallo Ingmar,

N.a.l. van jouw eerdere reactie, met de pompschakelaar, ben ik via google gaan zoeken naar deze.

Testen en/of reviews over deze kom ik niet zo tegen, enkel van enkele jaren terug alweer. En gezien de voortgang in techniek, weet ik niet of deze nog betrouwbaar zijn.

Nu heb ik over het algemeen wel gezien dat de meeste met een sensor werken die je op de aanvoer dient te bevestigen. Echter ben ik er 1 tegen gekomen, die met de Honeywell klep werkt. Als de klep open gaat, gaat de pomp ook werken en andersom gaat deze uit. Dit systeem, lijkt me op zich een goed systeem. Want als de klep gesloten is, komt er geen aanvoer en hoeft de pomp dus ook niet te draaien. Het betreft hier de Tercal pompschakelaar type 24V. Ik weet dat er geen aanbevelingen gedaan mogen worden met merken en typen, dus dit verwacht ik ook niet.

Echter is het probleem bij deze, dat er een beveiliging tegen vastlopen inzit, die de pomp 1 minuut per 14 dagen laat lopen. Nu is mijn vraag, is dit voldoende met mijn pomp of kan ik dan toch beter kiezen voor eentje met sensor die iedere dag 1 minuut gaat draaien?

Ik weet er is op dit forum e.e.a. te lezen over hoevaak de pomp dient te draaien. Echter zijn deze ook alweer jaren oud en ook hier denk ik dat de techniek in pompen ook weer vooruit is gegaan.

mvg
Hans
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #13
Eens per 14 dagen is ook prima hoor.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu