Bouwtekening garage

Visk

  • #1
Hallo

ben bezig met een tekening te maken voor een nieuwe garage ben hier al een poosje mee bezig en de gemeente wil dat ik er een wolfseind op plaats nou weet ik dat er een bepaalde eis aan zit onder hoeveel graden of zoveel cm uit de muur weg

wie kan mij vertellen hoe het zit
 

Johanl

  • #2
Hallo
Ik heb zelf veel op het zg platteland getimmerd. Waar op veel boerderijen en schuren een wolfeind zit. Wij hielden meest als meetregel de 3-4-5 steek aan. Dit is volgens oude timmerlieden een veel gebruikte meethulp. Dus als de hoogte bv 200cm word ,dan is de maat vanuit de muur 150cm loodrecht naar de nok. dit geeft een mooie hoek van het wolfeind. 45 graden zie je ook wel eens maar ik vind het niet staan. Zo zie je ook in gebinten die nieuw gemaakt worden de hoek van de schoren wel onder 45 graden,daar moesten wij ook altijd de 3-4-5 steek voor gebruiken .Ik hoop dat je hier wat aan hebt Sucses JohanL
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Vraag de 'eis'even na bij de gemeente e.a verschild nog al per streek.

En 3-4-5 steek is een hulpmiddel om een haakse hoek uit te zetten of een bouwhaak te maken
aan de ene zijde meet je een veelvoud van 3 (bijvoorbeeld 60 cm (20*3)
aan de andere zijde de zelfde veelvoud van 4 in dit geval dus 80 cm (20*4)
de diagonaal is dan het veelvoud van 5 dus 100 cm (20*5)
 

Visk

  • #4
Oke bedankt

bij mij is de nok hoogte 1500mm en heb het wolfseind gedeelte een 1000mm uit de muur gelaten

gr kevin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu